Introductie Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Introductie Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Introductie Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Nienke

16 Oktober 2017 | Maleisië, Kuala Lumpur

Voor ik verder ga met het beschrijven van onze gebeurtenissen leek het me wel weer een goed moment om een algemene blog over Maleisië te schrijven. Zelf had ik weinig beeld van tevoren en na vier weken te hebben rondgereisd (ja ik loop achter met schrijven…) kan ik zeggen dat het echt anders is dan in de rest van Zuidoost Azië.

Om maar met de eerste observatie te beginnen die je merkt als je met een busje het land binnen komt: er zijn hier veel meer auto’s, bijna geen scooters, en ze hebben een snelwegennetwerk. Dus net als in Nederland kom je niet met de weg door de dorpjes heen met allemaal winkeltjes aan de kant van de weg, maar rij je er in volle vaart omheen. Daarnaast is de weg een stuk beter onderhouden, en zagen we opeens dingen als een middenberm met speciaal aangelegde struiken die zelfs recentelijk gesnoeid waren (ik weet het, het is maar waar je op let :P). Dat vele autorijden wordt waarschijnlijk voor een deel verklaard vanwege de spotgoedkope brandstofprijzen: €0,40 voor een liter!

Het tweede wat je merkt is dat de Maleisiërs over het algemeen moslim zijn. Alle vrouwen en de meeste meisjes dragen een hoofddoek, zowel mannen als vrouwen hebben bedekkende kleding, elke plaats heeft minstens een moskee en vanaf daar wordt ook meerdere keren per dag opgeroepen tot gebed. Daarnaast wordt er weinig alcohol verkocht (in sommige plaatsen alleen in Chinese restaurants) en geen varkensvlees. Voor Falco is het ook even wennen dat hij niet zomaar vrouwen een knuffel mag geven, zoals met de vrouw die vijf dagen voor ons gekookt had op een eiland. Gelukkig kwam hij met open armen aanlopen zodat zij achteruit kon stappen en was er niets aan de hand ;)

Daarentegen zijn er veel verschillende bevolkingsgroepen die in Maleisië wonen. Naast Maleisiërs (oorspronkelijk Orang Asli) die veel overeenkomsten hebben met Indonesië wonen er grote groepen Chinezen en Indiërs die elk hun eigen cultuur behouden hebben. Vanwege de handel wonen er al sinds eeuwen Chinezen in Maleisië. De eerste Chinese mannen die hier kwamen wonen trouwden lokale vrouwen en dit heeft geleid tot een nieuwe groep: Peranakan met baba’s (mannen) en nyonya (vrouwen).

De cultuur zie je terug in de verschillende geloofsgebouwen: moskees, Hindi tempels, Chinese tempels en kerken (vanuit de Portugese, Nederlandse en Britse koloniale tijd). De rest van de gebouwen zoals huizen en kantoren zijn allemaal modern en meestal van steen, met in Penang en Kuala Lumpur soms enorme wolkenkrabbers. Natuurlijk als je naar afgelegen gebieden gaat of de eilanden dan heb je meer de houten huizen met een golfplaten dak, maar over het algemeen krijg je een veel meer westers gevoel als je in Maleisië rondloopt dan in andere Aziatische landen.

Daarnaast heb je ook een enorme variatie aan restaurants en gerechten. Chinees en Indisch dus, maar ook de Nyonya keuken (Chinese gerechten gemixt met lokale ingrediënten) en lokale gerechten waarbij sommigen herkenbaar zijn uit de Indonesische keuken zoals nasi goreng, ayam saté en rendang. Er zijn veel lokale restaurantjes maar wat veel voorkomt zijn een soort food courts; de voorloper van alle food truck festivals die je nu veel hebt, met allemaal kleine kraampjes die verschillende gerechten verkopen.

Dan de taal. De officiële taal is Malay Bahasa, wat veel overeenkomsten heeft met Indonesisch Bahasa (soort Nederlands vs Vlaams). Daarnaast spreekt bijna iedereen Engels en is het daardoor heel gemakkelijk te communiceren, al leer je wel minder woorden in Bahasa. Verder spreken de Chinezen daarnaast Hokkien, Kantonees of Mandarijn en de Indiërs voornamelijk Tamil, en heeft iedereen zijn eigen radio, TV en kranten. De Chinezen hebben verder ook nog hun eigen scholen naast de publieke Maleisische scholen.

Maar ongeacht met wie je praat, alle mensen zijn zeer vriendelijk en altijd in voor een praatje. In food courts schuift iedereen bij elkaar aan en na de gebruikelijke “waar kom je vandaan” - vraag, krijgen we vaak tips over eten of locaties, maar kan je ook zo’n beetje alles vragen over de cultuur en politiek hier. Dat is in veel andere landen toch taboe. Aan de oostkust komen iets minder toeristen en daar kregen we dan ook weer soms de vraag of ze op de foto mochten met ons. Die foto werd vervolgens wel gelijk gedeeld via whatsapp na het uitwisselen van telefoonnummers :P

Zoals net gezegd, Maleisië is over het algemeen minder toeristisch. Natuurlijk zie je overal wel wat buitenlandse toeristen, maar veel minder dan in Thailand. En daarnaast zijn er veel lokale toeristen, waarbij je bijvoorbeeld iedereen elkaars tempels ziet bezoeken. In de bussen zitten we daarom ook meestal samen met Maleisiërs, en voor de korte afstanden gebruiken we zoals bijna iedereen hier, Uber of Grab. Op deze manier hebben we al veel kunnen praten met inwoners van verschillende steden voor tips, uitleg over gebruiken en geloof, en hun vragen over Colombia en Nederland beantwoord. Hier hoorden we bijvoorbeeld ook het aparte feitje dat getrouwde mannen niet meer in een massagesalon mogen zijn na middernacht. De politie valt soms binnen om te vragen of iemand getrouwd of single is, en getrouwde mannen kunnen een boete krijgen...

Om wat verder te gaan over dit soort regels, en de verschillen per stad, een politiek stukje. Maleisië bestaat uit verschillende staten die samen een federatie vormen. Elke staat kan redelijk zijn eigen beslissingen nemen, maar wordt overzien door de algemene regering. Zo zijn er verschillende staten die geregeerd worden door een sultan, en ligt het aan hen hoe streng de islamitische regels worden nageleefd. Aan de oostkust wilden ze zelfs de sharia invoeren, maar daar heeft de regering een stokje voor gestoken. Aan de andere kant heb je bijvoorbeeld de sultan van de zuidelijke staat Johor die zich duidelijk voor de multiculturele samenleving heeft uitgesproken, en degene die alleen aan moslims wilde verkopen sterk veroordeeld (en ja we komen hier wel eens bordjes tegen waarop staat: alleen voor moslims..).

Tenslotte de landschappen. Zover hebben we alleen in West Maleisië gereisd (we gaan nog naar Borneo) en hier is het landschap zeer divers. Van de steden die een mix zijn van koloniale gebouwen en moderne wolkenkrabbers, door kleinere plaatsen waarbij vooral die aan de oostkust islamitisch zijn (reclameborden zijn zowel in Bahasa als in Arabisch), door prachtige natuur. De natuur is zeer gevarieerd aangezien je veel kustplaatsen hebt met daarvoor schitterende tropische eilanden, maar in het binnenland heb je bijvoorbeeld een van de oudste oerwouden ter wereld. Wat mij verder nog opviel is de enorme hoeveelheid varens in het gehele land. En dan niet van die schattige halve meter hoge, nee enorme struiken en zelfs een soort bomen. Over het algemeen is het weer zeer groen hier en ik ben benieuwd naar Borneo welke waarschijnlijk nog groener is met de grote hoeveelheid jungle daar.

Alles bij elkaar genomen, zoals gezegd een heel ander land, maar zeer interessant, lekker eten, veel variatie in alles en vriendelijke en behulpzame mensen. Zeker een aanrader om hier te reizen!

Foto's: https://photos.app.goo.gl/CKGAUblduDMsBl4G3

• 16 Oktober 2017 - 20:15

Wilma:

Dank je wel voor de mooie en duidelijke uitleg. En dat het moeilijk voor Falco is om niet te mogen omhelzen en een knuf geven geloof ik graag ;p