Terug in Thailand - het noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Terug in Thailand - het noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Terug in Thailand - het noorden

Blijf op de hoogte en volg Nienke

08 Juni 2017 | Thailand, Chiang Mai

Vanuit Yangon vlogen we met een tussenstop in Bangkok naar Chiang Mai in het noorden van Thailand. Al op het vliegveld in Bangkok was het weer even schakelen naar zoveel verschillende mensen en toeristen, en ook in Chiang Mai met al het verkeer van auto´s was het weer even wennen. Waar Bangkok na Nepal voelde als thuiskomen, verlangden we in Chiang Mai eigenlijk terug naar Myanmar. Maar goed, kwestie van omschakelen weer en met een open blik de stad in!

Aangezien het al avond was gingen we naar de night market. Het bleken drie verschillende te zijn: een typisch Thaise met Thais eten en souvenirs, een buitenlandse met popmuziek en food trucks en een overdekte markt met een Arabisch tintje. Genoeg te zien en proeven ;) Ter afsluiting hebben we bij een bar naast de Ping rivier (het liedje “Ping en Pong speelden ping pong” blijft oppoppen) nog een drankje gedaan.

De volgende dag was het tijd voor de toeristische attracties. Chiang Mai heeft nog een oud stadscentrum van 3 x 3 km omringt door een gracht met af en toe nog stukken stadsmuur. In dit gedeelte bevinden zich ook verschillende belangrijke tempels die we wilden gaan bezichtigen. Alleen was het veeeeelst te warm! We liepen met een nat petje, zonnebril, flesje water en zoveel mogelijk in de schaduw maar het was niet te doen. We besloten de tempels door te schuiven voor de tweede keer dat we naar Chiang Mai zouden gaan, nu was het tijd voor een restaurant met waterventilator en een ijskoud drankje. Daarna wilden we naar de film, maar bleek de eerste bioscoop alleen films in Thai te hebben. Toch verder gelopen naar de volgende waar we heerlijk in de airco konden zitten. Na de film zagen we een dance dance revolution machine waar we toch een paar nummers op gesprongen hebben. Toch niet zo erg afgekoeld daarna :P

Net naast het winkelcentrum was een kleine avondmarkt en na een maand Birmees eten smaakt de pad thai toch wel weer goed. Vervolgens met het lokale transportmiddel van hier (een rode overdekte pickup genaamd songthaew) weer terug naar het hotel. Toen we instapten zat er al een gepensioneerde dame uit Engeland in die vertelde dat ze hier nu woonde. Nadat zij was uitgestapt kwam er een gepensioneerde man uit Zwitserland. Blijkbaar is Chiang Mai the place to be wanneer je een Europees gepensioneerde bent ;)

Bij de avondmarkt hadden we ook een stuk doerian fruit gekocht. We hadden het ondertussen al verschillende keren gezien in Thailand en Myanmar, maar nog niet geproefd. Het is een zeer grote vrucht met harde schil dus verkopen ze vaak stukjes van het vruchtvlees in een plastic bakje. Een groot nadeel van doerian, het stinkt. En niet zo’n beetje ook. De nette omschrijving is een penetrante geur. Aangezien we het bij het ontbijt wilden eten hadden we het bakje maar in de afgesloten badkamer gezet, want op de gezamenlijke koelkast hing een briefje dat doerian als enige er niet in mocht (die briefjes hangen op wel meer plekken in Thailand). Door onze mond ademend proefden we dan toch ’s ochtends een stuk. Helaas, het smaakte een beetje zoals abrikoos gemixt met aardappel, voor ons in ieder geval niet voor herhaling vatbaar.
Na het ontbijt werden we opgehaald door een minibus en vertrokken we richting Pai. Pai is een klein dorpje omringd door bergen en platteland vol met faciliteiten voor toeristen, en dan nog voornamelijk voor hippie toeristen. Je bent hier de uitzondering als je niet in een olifantenbroek rondloopt, sixties bril op hebt of zonder dreadlocks ;) Maar het was een goede plek om een week te verblijven om even tot rust te komen van al het rondreizen. Het is toch ook wel eens fijn om je kleren in een kast te leggen in plaats van half in de backpack en op een stoel/tafel/grond. Daarnaast had het hostel wat we hadden uitgezocht ook een gezamenlijke keuken zodat we weer eens zelf konden kokkerellen.

Op zich hebben we het wel rustig aan gedaan met een dagje alleen naar de avondmarkt, dagje naar het zwembad, maar helemaal stilzitten is toch niet aan ons besteed. Voelt enigszins zonde als je ergens bent en je kunt dingen doen of zien. Dus hebben we een paar keer een brommer gehuurd om de omgeving te bekijken. De eerste keer zijn we naar een uitzichtpunt bij een “Chinees” dorpje geweest en naar twee watervallen. Aangezien het regenseizoen op dit moment pas drie dagen bezig is (gelukkig hebben wij er nog weinig van gemerkt), was er een stuk minder water dan we hadden gezien op foto’s. Maar dat mocht de pret niet drukken, we konden nog steeds de waterval op klauteren en er vervolgens van afglijden (het eerlijke verhaal, Falco ging meteen, ik heb eerst drie minuten bovenaan gezeten wel/niet/wel/niet/ok gaan dan ;)). Als je je dan bedacht hoe zoiets in Nederland geregeld zou zijn, dan denk ik dat er een hek gestaan had van waarachter je de waterval had kunnen bekijken met een bewaker ernaast om ervoor te zorgen dat niemand het in zijn hoofd zou halen die rots op te klimmen.

Bij de tweede waterval was er een bospad waarna je naar beneden liep en in het water over wat stenen klauterde. Ook hier weer even gezwommen, maar toen de lucht betrok zijn we toch weer terug naar het hotel gegaan.

Verder zijn we naar de witte Boeddha op de berg gereden (weer een mooi uitzichtpunt) en naar de Pai Canyon die wordt aangeprezen als het kleine broertje van de bekende Grand Canyon. Nou dat bleek het zeeeer kleine broertje te zijn. Het was wel een aparte plek om rond te lopen, met hele smalle paadjes op tig meter hoogte, maar de vergelijking valt niet te maken. Wel was het blijkbaar hét punt om de zonsondergang te bekijken want nadat wij een uur hadden rondgelopen was het opeens superdruk geworden. Tot zover de rust in de natuur.

Tenslotte wilden we met de brommer naar een bekende grot gaan. Die ligt op ongeveer anderhalf/twee uur rijden van Pai in de bergen. In het begin ging alles goed, beetje bewolkt, niet te warm, maar halverwege de berg begon het eerst te miezeren en reden we vervolgens de dikke bewolking in. We hadden nog maximaal 20 meter zicht en met de regen werd het er ook niet warmer op. We hadden wel een poncho maar van een leuk tochtje met mooi uitzicht was toch geen sprake. Na ruim een uur kwamen we op het hoogste punt aan, compleet verkleumd in de stromende regen. Volgens de eigenaar van het koffiezaakje daar was het nog 40 minuten rijden. We besloten het voor gezien te houden en terug te rijden naar de warmwaterbron. Dachten we van tevoren nog, hmm zo’n warmwaterbron met deze temperaturen is wat apart, was het nu heerlijk opwarmen!

Naast deze activiteiten buiten Pai hebben we ons ook in Pai zelf prima vermaakt. Een paar avonden zijn we naar de night market geweest om verschillende hapjes te proeven, Thaise, maar ook lasagna, burrito en Marokkaanse pasteitjes. Overdag hebben we onder andere een Thaise massage gehad (deze was een stuk minder ontspannend dan de eerste, iets te stevig naar mijn smaak, waardoor je je afvraagt waarom doe ik dit..), en hebben we ijskoffies gedronken in het Rabbit café. Zoals de naam doet vermoeden hadden ze hier verschillende konijnen die je mee kon nemen naar je tafel om ze daar te voeren, aaien of gewoon te laten rondhuppen. Super schattig en stukken meer ontspannend dan de massage :P

Een van de hoogtepunten in Pai was toch wel de kookcursus die we gedaan hebben. Aangezien het laagseizoen is waren de meeste kookscholen dicht, maar een mevrouw die les gaf aan huis wilde ons wel wat gerechten leren. Nadat we elk vijf gerechten hadden uitgekozen zijn we eerst naar de lokale markt gegaan. Behalve dat we de ingrediënten gekocht hebben heeft ze ook nog verschillende andere groente en fruit uitgelegd.

Terug bij haar thuis kregen we meteen een schort voor en begonnen we met het maken van de curry pasta. Oa rode pepers, knoflook en citroengras klein snijden, en dan samen met peperkorrels en een beetje garnalenpasta tien minuten fijnstampen in een vijzel. Daarna nog een berg groenten gesneden en konden we beginnen met koken. Het was allemaal overheerlijk, maar veelst te veel. Gelukkig konden we het naderhand meenemen en hebben we er nog twee dagen van kunnen eten. We hebben de recepten meegekregen, dus kunnen we straks in Nederland ook Thais koken.
Liefs!

PS: natuurlijk zo de link met foto’s maar eerst wil ik iedereen toch eens bedanken voor het trouw blijven lezen van alle lappen tekst die deze blogs zijn!

Foto’s: https://goo.gl/photos/Y2WRyWKaA4fGdSSg8

• 08 Juni 2017 - 17:17

Martine:

Hmm het water loopt mij nu al in de mond. Wanneer kunnen wij ons inschrijven?
    Ga nog maar lekker door met al jullie mooie verhalen. Het is net of wij er bij zijn. Bedankt dat wij mogen meegenieten.

• 08 Juni 2017 - 17:17

Martine:

Hmm het water loopt mij nu al in de mond. Wanneer kunnen wij ons inschrijven?

• 09 Juni 2017 - 07:35

Jasper :

Die konijnen zijn wel awesome

• 09 Juni 2017 - 08:04

Wilma:

Heerlijk wéér een blog :p , dus weer genieten. En de kookcursus is nooit weg we zijn zeer benieuwd. Het café met de konijnen lijkt mij ook geweldig, een ontspanningscafé haha ;D
    Groetjes