Colombia! - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Colombia! - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Colombia!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

29 December 2011 | Colombia, Bogotá

Buenos dias a todos!

Hoog tijd voor het eerste bericht vanuit Colombia! Maar voor de beschrijving over de eerste ervaringen hier, een kort verslag van de trip: punktlich! Nu is een vlucht van twaalf uur sowieso erg lang, maar moet zeggen dat het met Lufthansa goed te doen was. En dat vonden ze zelf ook, want toen we er bijna waren benadrukte de co-piloot nogmaals hoe punktlich alles wel niet verlopen was (dus het stereotype van Duitsers werd nog even door henzelf benadrukt ;)). Zelfs een van de twee maaltijden die we kregen was goed te eten, vond ik zelf een erge prestatie voor vliegtuigeten!

Na het landen was het tijd voor de immigratie. Aangezien ik helemaal achterin het vliegtuig had gezeten, kon ik hier ook helemaal achteraan in de rij aansluiten. Mooi de tijd voor het versturen van een smsje dacht ik, maar helaas, compleet geen aansluiting hier. Dus wordt het toch maar een Colombiaanse sim-kaart aanschaffen. Na de immigratie, tas snel kunnen pakken, backpack op mn rug gehezen, kon ik m twee meter verder weer afdoen om m nog eens te laten controleren. Maar na dat alles was het toch echt tijd om Falco weer te zien! Hier geen aankomsthal, maar gewoon een hek buiten de uitgang waar iedereen staat te wachten, en daar stond hij vooraan met een big smile :) Voor een moment was het raar dat we elkaar weer gewoon konden aanraken en dat ik meer kon zien dan alleen dat was het skype schermpje liet zien, maar vervolgens voelde het gewoon weer helemaal goed.

En toen.. tijd voor de Colombiaanse chaos :P Zijn vader pikte ons op met de auto, maar blijkbaar moesten we eerst nog twee andere mensen wegbrengen. Eerst kwamen we op een zeer drukke snelweg waar iedereen maar naar links en naar rechts bleef gaan, natuurlijk met een hoop getoeter. Vervolgens reden we op een zijweg, maar moesten daar uitwijken voor een ambulance, boink, voorste wiel in een gat. Dus uitstappen en duwen maar. Na een klein uurtje waren we dan bij Falco thuis. Toen ik eenmaal een bed zag was ik toch wel erg moe, maar eerst nog even naar de badkamer om op te frissen. Bleek vervolgens dat je hier je wcpapier in een emmer moet gooien, mja dat wist ik niet al kreeg ik wel zo’n vermoeden toen t niet helemaal goed wegspoelde zeg maar ;) De douche heeft ook een gebruiksaanwijzing: alleen aan de rechterknop draaien en dan op goed geluk zo afstellen dat je nog wel water krijgt, maar ook niet te hard, want dan is het koud, oh en niet schrikken als het licht opeens op halve kracht werkt :P

De volgende dag moest Falco nog een dag werken, maar er logeerden hier ook vrienden die me mee namen voor een wandeling door het oude centrum – la Candelaria. Hier vooral lage huisjes met veel kleuren waar vroeger ook nog de plaatselijk leiders uit Spanje hebben gewoond. Vervolgens hebben we op een pleintje agua aromatica hebben gedronken (soort thee met fruit, kruiden en munt, erg lekker!). Hier zag je toch ook wel veel toeristen voorbij komen, zowel Europeanen, Amerikanen (gringos) als Colombianen zelf. Om een uurtje of twee was het tijd voor de lunch: vissoep gevolgd door gefrituurde vis, kokosrijst, beetje sla en soort van gefrituurde banaan. Daarna nam Falco zn zus me mee naar het Goudmuseum. Veel goud gezien natuurlijk, maar ook uitleg over hoe het gemaakt wordt, waar het vandaan komt en de historie. En ondertussen gezellig gekletst – in het Engels toch wel, want na de hele morgen Spaans (proberen) te volgen was ik toch redelijk moe geworden.

´s Avonds hebben we onze tassen weer ingepakt, want we zouden vanmorgen vroeg naar de kust gaan. Alleen toen we om acht uur nog niet gewekt waren, even gaan navragen wat er aan de hand was (ik was al twee uur wakker, de zon schijnt hier vanaf zes uur, en zit nog in het Nederlandse winterritme, dat wanneer de zon schijnt het toch negen uur is en ik hoognodig uit mn bed moet komen ;)). Na een hele discussie bleek dat zn moeder die nu ergens anders is met zn andere zusje geen busticket meer konden krijgen gister (ja voor vandaag, in Nederland zouden we dat al twee weken geleden geregeld hebben, maar ik heb me maar voorgenomen het maar gewoon allemaal over me heen te laten komen voorlopig ;)). Dus nu gaan we (als het goed is :P) zometeen eerst naar Ibague (plaats vier uur verderop waar veel familie woont) om hen op te pikken en dan morgen rijden we naar de kust in het noorden.

In het volgende verhaal te lezen of het echt zo gegaan is ;)

Liefs! X

PS: ik ben nog niet helemaal in toeristenstand geloof ik, want gister de hele dag mn fototoestel niet meegenomen (verwachtte niet dat we vanuit lunch meteen een hele stadstour gingen doen), zal beter mn best doen vanaf nu!

  • 29 December 2011 - 17:50

    Ilse:

    Heej Nien!
    Leuk leuk leuk om weer een verhaal te lezen! Hihi, tis ook een beetje gek natuurlijk om om te schakelen naar de toeristenstand als het voor Falco heel normaal is allemaal. Maar wel echt onwijs leuk dat jullie elkaar voor een poos weer in real life zien! :) We zijn hier vandaag een nieuwe puzzel van 2000 stukjes begonnen en hebben m ook maar meteen afgemaakt (in ongeveer 8 uur tijd :P). En je wordt al enorm gemist door mij! Tis weer even wennen, een persoon minder in huis.
    Heel veel plezier en succes met al het Engels en Spaans ;-).
    Dikke kus!! xx

  • 29 December 2011 - 20:50

    Eline:

    Hoi Nienke!
    Wat lees ik nu, zit je weer helemaal aan de andere kant van de wereld! Wat ontzettend leuk. Ik kreeg een mailtje binnen dat je weer iets op je reisblog had gezet..
    Nou ik weet de details er niet van, maar geniet ervan!
    Liefs Eline

  • 30 December 2011 - 18:51

    Wilma:

    Hola nienke,
    Gezellig weer een reisverslag te lezen. Zitten nu in duitsland, zal nog mailen.
    Geniet van santa martha en niet te bruin worden he :b besitos wilma

  • 31 December 2011 - 11:53

    Anja:

    He Nienke, wat leuk om je eerste reisverhaal al te lezen. We hadden donderdag van mama al gehoord dat je goed was aangekomen en je eerste mailtje gelezen. De puzzel was woensdag al bijna klaar dus Ilse belde op om te vragen of ik nog een puzzel mee wilde nemen. We hebben een record verbroken. In 1 dag een puzzel van 2000 stukjes gelegd. Maar dit zul je ook wel gehoord hebben van de andere. Nou ik ben benieuwd naar het volgende verhaal. Heel veel plezier en de groetjes aan Falco.


  • 04 Januari 2012 - 13:38

    Jason:

    Heeey Ninja! Wat leuk om je avonturen te lezen! Goed om te horen dat je safe en sound bent aangekomen. Wat zal het heerlijk zijn om Falco weer te zien. Ik wens je een mooie reis en kijk uit naar je volgende berichtje! Xxx

  • 04 Januari 2012 - 14:13

    Elisah:

    Hai Nien!
    Ik heb je blog eindelijk weer gevonden! Leuk om je eerste avonturen te lezen en fijn dat alles tot nu toe goed gaat (ondanks de cultuurshock haha) :-)
    Heel veel plezier nog daar en groeten aan Falco!
    Liefs, Elies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 147329

Voorgaande reizen:

27 December 2011 - 25 Februari 2012

Zuid-Amerika

08 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Erasmus in Montpellier

02 April 2017 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: