Rondreis Bolivia 2 - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Rondreis Bolivia 2 - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Rondreis Bolivia 2

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

24 Februari 2012 | Colombia, Bogotá

In Oruro wilden we eerst naar het hotel van het goede en vooral goedkope eten, maar de kamers bleken een stuk minder goedkoop (150 dollar!, ruim 800 bolivianos, redelijk schokkend als je 130 bolivianos gewend bent). Dus maar terug naar ons oude hotel dat verder prima was. Wel weer daar gegeten, en we wilden er ook zwemmen, maar helaas was er de hele dag zwemles en mochten wij niet mee doen Omdat er verder niet veel in Oruro te doen was zijn we naar de film geweest, en mochten we blijven zitten voor de tweede film (dit land is trouwens te goedkoop, 2 films voor 15 B pp (bijna 2 euro)! ’s Avonds Falco compleet gelukkig gemaakt door te gaan eten bij een restaurant waar je je eigen bbqtje aan tafel kreeg met veel vlees. Ik was blij met de aanvulling van de saladebar :P Oh en tijdens het eten zagen we nog opmerkelijk nieuws op de tv: “Hay vehiculos en mal estado” (Er zijn veel voertuigen in slechte staat op de weg). Goh je meent het was onze reactie, maar toen de oplossing kwam lagen we helemaal naast onze stoel, namelijk: we gaan in de slechte bussen een gps plaatsen, en dan is het opgelost. Tuurlijk :P

Zo zijn er nog wat opmerkelijkheden in Bolivia trouwens:
- Wanneer je wilt afdingen voor iets van bijv 30 Bolivianos naar 25: nee dat kan echt niet, eigenlijk was de prijs namelijk 35, dus 30 is al korting. Juist, zeg dan 35 de eerste keer.
- Nee echt, dit is het enige hotel met internet in Oruro/Kies ons, want wij zijn de enige busmaatschappij die nog naar La Paz gaan vanaf Copacabana (uhu en de drie maatschappijen naast je die hetzelfde zeggen dan?)
- “Ik wil graag friet ipv rijst” “ok” “dit is rijst ipv friet” “ja klopt” “maar ik had anders besteld” “ja maar er is geen friet meer” *kijkt naar de balie waar een hele vitrine vol friet is...*

Vanaf Oruro hebben we weer de bus naar La Paz genomen waar we (op aanraden van Karin, thanx!) naar het Milton hotel zijn gegaan. Inderdaad een goed hotel (en een stuk uitgebreider ontbijt dan een broodje lucht gelukkig) en met uitzicht over de stad. De volgende dag hebben we nog wat rondgelopen in een gedeelte waar we nog niet waren geweest en kregen we nog een hele uiteenzetting over Bolivia van een man die eigenlijk tours verkocht. Was interessant, en ook raar om te zien dat er mensen zijn die over gebieden beschikken die zo groot zijn als Gelderland op zn minst. Oh en blijkbaar grensde Bolivia vroeger aan de zee, maar omdat ze te druk waren met carnaval vieren, konden de Chilenen dat gebied toen gemakkelijk inpikken. Kwestie van prioriteiten zeg maar :P

Op de weg terug naar het hotel kwamen we midden in een carnavalsmarkt terecht waar we dachten een flesje wijn te kopen. Maar blijkbaar was deze niet om te drinken, maar om te offeren aan Moeder Aarde. Dus nadat we eerst nog wat vuurwerk hadden afgestoken dat we nog hadden vanuit Oruro (met vuurwerk het vliegtuig in leek ons wat onverstandig ;)), hebben we vervolgens de wijn nog geofferd (zeg op straat leeggegoten waarbij Falco probeerde letters te schrijven, zie de foto’s voor het enigszins creepy resultaat :P). De volgende ochtend, na nog een goed ontbijt, de tassen in een taxi gegooid en op weg naar het vliegveld en vlogen we dus vanaf La Paz naar Santa Cruz. Hier aangekomen bleek dat we onze bagage moesten ophalen en opnieuw moesten inchecken. Dus we hadden wel gemakkelijk vanaf hier kunnen vliegen!!! Bleek daarna nog dat we nog niet eens konden inchecken omdat de balie pas s nachts open ging en we de spullen dus in een kluis moesten stoppen zodat we nog even de stad in konden...

Santa Cruz was een stuk warmer dan La Paz (ligt ook 3 km lager ;)) en was ook een stukje meer geordend en met minder cholitas (de traditionele Boliviaanse vrouwen met de vele rokken en lange vlechten die veel dingen op straat verkopen). Hier hebben we wat rondgelopen en het centrale plein en een park bezocht. Daarna met de laatste bus terug naar het vliegveld en wachten tot we om 2 uur ’s nachts ons vliegtuig konden nemen naar Panama en vanaf daar naar Bogota. (oh maar niet voordat we eerst nog een stomme belasting van 25 dollar pp moesten betalen).

In Bogota werden we opgehaald door Falco zn vader en zusje en vervolgens hebben we hier nog een paar dagen wat dingen gedaan: op zondag gefietst want dan is er een gedeelte autovrij, Monserate bezocht (kerk boven op een berg net naast de stad, dus goed uitzicht), centrale plein met regeringsgebouwen, interactief museum met een grote 3D bioscoop, pretpark en zijn nog actief gaan squashen (beetje in beweging blijven, anders is het ook zo afkicken van al die trips enz ;)). En nu is het alweer tijd om mn tas voor de laatste keer in te pakken en vanavond vanaf hier terug te vliegen naar Frankfurt en dan morgen te landen op Schiphol. Aan de ene kant heel veel zin om iedereen weer terug te zien en voor een iets langere tijd mn spullen te kunnen uitpakken, maar aan de andere kant gaat het uiteindelijk nu toch weer een tijdje duren voor Falco naar Nederland kan komen (en nu we elkaar na deze twee maanden nog steeds prima kunnen luchten of zien, gaat dat toch wel even wennen worden weer zonder elkaar).

Tot slot nog een aantal cijfers van deze trip (het gedeelte Peru/Bolivia):
- 22 verschillende hotelkamers (plus 2 nachtbussen en een trein)
- 14 bussen (minibusjes en trips niet meegeteld)
- ong 25 keer kip gegeten (in 30 dagen (krijg je als je 2x per dag warm eet))
- 3400 km afgelegd (en zo’n 2200km in Colombia)
- ? euro uitgegeven (zeg maar toch iets boven budget ;))
- 4910 m was het hoogste punt
- ruim 2000 foto’s (ruim 3000 als je Colombia meetelt)
- en vooral een onvergetelijke ervaring met ontelbaar veel herinneringen!

Bij deze allemaal ook bedankt weer voor het lezen en het achterlaten van een berichtje en tot snel!!
Liefs, Nienke

PS En natuurlijk nog de foto’s (een selectie, niet alle 3000 ;)): https://picasaweb.google.com/NienkeMontpellier/Bolivia?authkey=Gv1sRgCLj56uTZhr7NBQ

• 24 Februari 2012 - 17:18

Ilse:

Echt serieus, kwam niet meer bij over een gps plaatsen in auto's die in slechte staat zijn! En daarna nog wat van die punten. Je gaat t er maar missen, hier in NL is t veels te geordend en strikt.
    Fijn dat het nog steeds goed gaat tussen jou en Falco, jammer dat je m dadelijk weer een hele poos gaat missen. Gelukkig is er skype!
    Geniet van je laatste dagje en uren samen en tot morgen :).
    Dikke kus! xx

• 24 Februari 2012 - 18:26

Elisah:

Leuk, mooi, gaaf, vet, kicken, doodeng, natuur, landschap, zon, bezienswaardigheden, toktok ;-), jaloers(!) en supercool!!! :-D
    Tot heel snel! Xxx

• 24 Februari 2012 - 18:47

Ilona:

In één woord: wow!!!!!! :D
    Een hele goede reis terug, maar die laatste kilometers moeten ook wel lukken als je er al duizenden hebt gereisd! Hopelijk kun je weer wennen aan Nederland en tot snel!
    Liefs X Ilona