En toen was het echt zover... - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu En toen was het echt zover... - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

En toen was het echt zover...

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

14 Januari 2009 | Frankrijk, Montpellier

... de eerste schooldag. Dat betekende om zeven uur mn bed uit en om iets na half acht de tram nemen. Voor deze dag had ik besloten om me wat aan te passen aan de gemiddelde Montpellierer (of zoiets:P) en ook een zwarte broek aan te trekken, want de afgelopen dagen zag ik echt alleen maar mensen met zwarte jassen, zwarte broeken, zwarte tassen en het liefst ook nog zwarte schoenen. Vandaag dus niet. Woensdag is blijkbaar spijkerbroekendag :P

Bij het eerste college was ik de enige Erasmusstudent, maar ik kreeg nog wel gezelschap van de 'begeleiders'. De colleges duren hier drie uur met halverwege een pauze varierend van tien minuten tot een half uur, om het allemaal lekker duidelijk te houden ;) Dit college werd gegeven door een wat trage Fransoos die op zn typisch Frans alles minstens drie keer herhaalde. Voor de rest van de groep leek het me nogal saai, maar voor mij was het wel handig, aangezien het Frans toch nog wat lastig is. Scheelde wel dat de stof niet heel ingewikkeld is en de Fransozen zijn niet anders gewend vanaf hun veertiende hoorde ik later. Het was allemaal erg uitgebreid naar mijn idee, want in Nederland vertellen ze bij een voorbeeld alleen dat het over een garage gaat, maar hier kwam er nog bij dat het een garage speciaal voor auto's was waar ze verschillende onderdelen op auto's monteerden en weet ik wat nog meer. Totaal niet relevant, want de vraag was hoeveel de chef d'atelier verdiende wat daar allemaal niets mee te maken had. Leuke achtergrond informatie zeg maar :P

Bij het tweede college, vente/marketing, kwamen al mn mede erasmussers me gezelschap houden en kregen we college van een typisch stereotype Fransoos, bijna een soort van dramaqueen:P Eerst heeft hij een kwartier lang staan praten over elkaar respecteren (wat er op neer kwam dat wij gewoon allemaal heel stil moeten zijn, vooral als hij iets op het bord schreef, want toen dat een keer niet het geval was draaide ie zich woest om en begon een megatirade vet boos te houden, ik had echt zoiets van belachelijke kerel doe normaal, mja miss wel normaal in Frankrijk;)). Vervolgens ging ie nog een kwartier lang door over hoe geweldig hij wel niet was en wat ie al wel niet allemaal deed en gedaan had in zn leven. Daarna vond ie het toch tijd om nog wel iets van lesstof over te brengen, maar ook hier werd alles mega vaak herhaald en niet echt veel nieuws meegekregen.

Drie uur later was het dan tijd voor mn eerste Engelse les in Frankrijk :P Ik was vooral erg benieuwd naar het Franse niveau (laag!), maar het was ook erg leuk om een typische Engelsman Frans te horen praten. Hij hoorde wel meteen dat wij uit Nederland kwamen, en nodigde ons meteen uit voor een interview op de Montpellierse radio. Jullie gaan het horen als dat er nog van komt ;) Verder hebben we eigenlijk meer Frans gepraat tijdens deze les dan Engels, maar goed dat is voor ons ook wel iets nuttiger :P

De les was wat eerder afgelopen, dus Doris en ik vonden het nu wel echt tijd om de winkels van Montpellier van wat dichterbij te gaan bekijken. Na enige dwalingen waarbij we nog een park tegenkwamen en echt praaaaaachtige aluminiumbeelden zijn we dan toch echt bij typische Franse winkels terecht gekomen als Galeries Lafayette, Pimkie en Monoprix (ook niet Franse winkels hier hoor, zoals de Douglas;)).

Vanavond gaan we samen met heel veel Erasmusstudenten naar een discotheek hier, Macadam, maar daar meer over als ik er ook daadwerkelijk geweest ben ;)

Au revoir!!

  • 14 Januari 2009 - 19:33

    Jésus:

    Woohoo! Ninja gaat ook de franse discotheek onveilig maken! :P Leuk verhaaltje joh, ben vooral benieuwd naar die discooo!

    Dance the night away!

    x

  • 14 Januari 2009 - 21:10

    :

    Nienkeeee! Wauw, klinkt toch best gaaf allemaal zeg! Beetje chillen in de les en Franse leraren: allemaal woeste avonturen voor Nienkepienke! Oh en zo gaaf dat jullie al zoveel mensen kennen, ik moet het met de enige kennis in heel Avignon (de huisgenoot) stellen.. die overigens kei oké is, maar daar krijg je morgen verhalen over. We spreken af zogauw we allemaal gesetteld zijn heur!

    Bisoussss

  • 16 Januari 2009 - 19:09

    Wilma:

    hoi Nini, ik geniet echt van de berichten op deze site. Zo blijven we hier helemaal bij. Het is bij jullie op het moment echt kramperen. Gelukkig maar voor even. Mooie foto's ook.
    Op naar de volgende berichten.
    Groetjes Wilma

  • 16 Januari 2009 - 20:30

    Jappo:

    hmmm, dramaqueen?, en het is het hij?, dramaKING;).
    met het zooitje ongeregeld dat toevallig op 't erasmus zit naar de disco?:P, 'k heb nog geen schokkend bericht gelezen in de krant van een disco in montpellier, dus dat zit wel snor:P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Nienke

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 147305

Voorgaande reizen:

27 December 2011 - 25 Februari 2012

Zuid-Amerika

08 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Erasmus in Montpellier

02 April 2017 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: