Girls, feria, fanfare en gayparade - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Girls, feria, fanfare en gayparade - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Girls, feria, fanfare en gayparade

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

08 Juni 2009 | Frankrijk, Montpellier

Om half zes zaten er dan drie meisjes bij de bushalte, te wachten op drie andere meisjes. Na tien minuten gekeken te hebben na al het voorbijrijdende verkeer en besloten te hebben dat auto’s kijken soms net zo leuk kan zijn als mensen kijken, kwamen de drie andere meisjes dan blij zwaaiend aan en het weekend met Nicole, Puck en Ilona kon beginnen. Het weer was toch wel een stuk warmer dan in Nederland, dus na het inchecken in de jeugdherberg (waar alles liever in het Frans mocht, want dat was beter te verstaan dan z’n Engels :P) werd er snel omgekleed. Daarna zijn we doorgegaan naar Boulevard Pasteur om te gaan eten en verder bij te kletsen. ’s Avonds hebben we nog wat gedronken met z’n allen bij Petit Nice, samen met Tanguy.
Vrijdagochtend stonden de dames al weer vroeg op de stoep, want ze moesten voor tien uur de jeugdherberg uit. Gewapend met een plattegrond van Montpellier en daarop een route uitgestippeld zijn ze de stad gaan verkennen en kon ik nog lekker rustig opstarten :P Na de lunch zijn we (de drie meiden, Doris en ik, want Eline haar broer was net aangekomen, dus die waren samen op stap) met de bus naar het strand gegaan. Want er was toch wel een belangrijke opdracht: gekleurder teruggaan dan gekomen ;) Nou dat is wel gelukt, na die middag op het strand waren we iig verkleurd, sommigen moesten nog even een dagje wachten op de juiste kleur ;) Vervolgens zijn we crêpes gaan eten op Place Comédie, waar we nog wel even de toiletten indoken om het meeste zout en zand te verwijderen van de handen :P Daarna is iedereen snel gaan douchen en omkleden om vervolgens de tram te nemen naar het hotel waar Angelike haar afscheidsfeestje hield. Erg gezellig met af en toe toch wel een traantje.
Zaterdag zijn we met z’n allen naar de feria in Nîmes geweest. Dit zijn de feesten die gehouden worden rondom het stierenvechten en –rennen door de straten. Toen we aankwamen waren de stierenvechten (gelukkig) net afgelopen, maar konden we nog wel sneaky de Arena inglippen om hier nog even rond te kijken. Na snel onze lunch opgegeten te hebben op de bankjes daar, werden we er toch wel echt uitgezet. Verder was er veel muziek, dansvoorstellingen van flamengo en folkloredansen en eettentjes. We hadden ons opgesplitst zodat iedereen kon doen waar ie zin in had. Aan het begin van de avond gingen Doris en ik nog snel wat eten, zodat we op tijd weer zouden zijn om met z’n allen naar het stierenrennen te gaan kijken. Nou dat eten was echt verschrikkelijk. Eerst was het koud, en nadat ze het opgewarmd hadden in de magnetron was het totaal niet te eten, zo taai als kauwgom. Dus dat zei ik ook toen ze het op kwamen halen, het antwoord: ja dat is de smaak van de feria. En bedankt :S Waarop Doris zei nou dan bestaat er ook het risico van de feria, waarbij ik betaalde voor de salade en we verder weggingen. Twee minuten later stond ik al wel voor het Palais de Justice, maar goed, gelukkig hoefde ik niet naar binnen ;) :P
Het stierenrennen was wel apart om te zien. Ik dacht altijd dat ze er vooruit moesten rennen en dat zo’n stier erachter aan ging, maar hier ging het juist andersom, waarbij de mensen ervoor moesten zorgen dat zo’n stier tot stilstand kwam. Gelukkig werden de stieren wel begeleid door een aantal ruiters, maar toch apart en zielig dat die stieren eerst zo opgefokt worden in een busje. Na een korte snelwandeling terug naar de trein konden we weer rustig terug naar Montpellier, want van anderen hoorden we dat het nogal een heftige nacht was geworden in Nîmes.

Zondag was dan het echte afscheid van Angelike en waren we met een klein groepje nog naar het hotel gegaan om haar en haar ouders en zusje uit te zwaaien, waar het voor Stefan en Sarah toch wel zwaar was, want die waren echt goede vrienden geworden en Equador ligt nu niet echt naast de deur.
De meiden zouden weer naar het strand gaan, maar helaas regende het. Gelukkig zijn de trams waterdicht en hebben ze Montpellier per tram bezichtigd ;) ’s Avonds hebben we weer gezellig samen gegeten en zijn we daarna nog even naar de Rebuffy geweest om Jungle Speed en letterrumicub te spelen. Dit ging zo fanatiek dat Puck helaas haar halve drankje kwijt raakte :P Maandag gingen ze een dagje naar Carcasonne en Béziers, en had ik dus alle tijd voor de boodschappen en de was. Omdat de hele dag binnen zitten het toch ook niet helemaal is ben ik nog met Eline een drankje gaan doen bij Petit Nice, lekker in de schaduw tegen de hitte :P ’s Avonds na gezamenlijk gegeten te hebben was iedereen toch wel moe en was het op tijd naar bed.
Dinsdag hadden we afgesproken om nog gezellig met z’n allen te gaan picknicken bij de Esplanade. Puck en Ilona hadden de boodschappen gedaan (Nicole was voor mij in Musée Fabre op gaan zoeken hoe de schilder van de koeien ook alweer heette, dank daarvoor ;)) en wij hadden de non-foodspullen meegenomen, waardoor het erg geslaagd werd. Voor de foto’s van na het eten verwijs ik jullie door naar Ilona :P Om drie uur was het dan al weer tijd om te koffers te gaan halen en hebben Doris en ik de meiden uitgezwaaid bij de bushalte.
’s Avonds zijn Doris en ik eerst naar de Rockstore geweest, maar daar bleek de bandjeswedstrijd die er altijd op dinsdag is, nu eenmalig op woensdag was, dus we gaan volgende week nog een keer. Daarom maar door naar de Australian voor een lekkere cocktail buiten en dansen met alle andere Erasmussers die er waren.
Woensdag en donderdag waren verder rustig. Woensdagavond was er eerst een korte apero in de keuken en daarna het afscheid van de Duitser Sebastian op Place Peyrou. Donderdagavond ben ik na de Rébuffy samen met An-Sofie en Doris naar de O-bar geweest net buiten Montpellier, dus dat was met de bus vol Erasmussers die kant op. De muziek was alleen belabberd, dus we zijn niet zo heel lang gebleven, maar het was wel erg leuk dat alles buiten was en er zelfs een zwembad was (waar alleen wat bekertjes in ronddobberden ipv mensen, maar dat terzijde :P).

Vrijdagavond zijn we met een stel uit eten gegaan vlakbij de kerk St Roch. Erg lekker! Mocht iemand zich ondertussen trouwens afvragen waarom alleen de avonden behandeld worden: door de vakantie hebben de meeste Erasmussers hun ritme wat verplaatst wat dus inhoudt ’s ochtends slapen, ’s middags dingen als boodschappen of naar het strand gaan en ’s avonds en ’s nachts leuke dingen doen ;)

Zaterdagochtend werd ik gewekt door het geluid van de fanfare. Vandaag was er namelijk het fanfarefestival met overdag bandjes die door de stad liepen en ’s avonds waren er in de wijken Beaux-Arts en Butonnet allemaal kleine podia waar die bandjes optraden en een heleboel Fransen die in de straten uit hun dak gingen en helemaal los gingen met dansen. Het was niet alleen de typische fanfaremuziek die we in Nederland kennen, maar ook bijv Metal of bekende popliedjes.
Daarnaast was er vandaag ook de gay-parade. Toen ik in de stad was hoorde ik al allemaal muziek en een straatje verder stond ik er opeens middenin. Nu wist ik wel dat er in Montpellier de meeste holebi van Frankrijk woonden, maar zoveel als er nu meeliepen! Volgens mij was het voor de meesten gewoon een leuk feestje met muziek en verkleedkleren :P

Gister was het een lekker luie zondag met ’s middags in het park liggen met een aantal van het gebouw en ’s avonds een BBQ ter gelegenheid van Tom zijn verjaardag en het vertrek van Capucine. Dat was erg geslaagd: superlekker en gezellig! Daarna hebben we Capucine uitgezwaaid, maar het moet lukken om haar nog een keer te zien, want ze woont in Gent :)
Vandaag bestond tot nu toe uit boodschappen, al m’n beltegoed verspillen aan de CAF en er niets mee opschieten en stressspelletjes spelen met An-Sofie, dus daarom vanavond rustgevend naar de film, je zou toch moe worden tijdens je vakantie :P

Biz! Nienke

PS Bij de foto’s staan ook nog foto’s van het vorige verhaaltje, want die was ik nog vergeten: http://picasaweb.google.nl/NienkeMontpellier/Week17?authkey=Gv1sRgCK-Gwdnx0qDfaA#

• 08 Juni 2009 - 15:45

Ilona:

Whoehoe, wat klinkt dit toch lekker bekend:D Ik ben verder weer lekker druk met stage en BA en morgen naar Leuven naar kamers kijken:) Ben benieuwd!
    Verder klinken jullie dingen nog steeds lekker rustig behalve t gebel met CAF dan niet.. Tot snel, want nog even en dan ben je weer in ons kikkerlandje (met kikkerweer:S)

Liefs Ilona

PS.de foto's moet ik nog steeds bekijken:$

• 08 Juni 2009 - 15:57

Nicole:

Leukleukleuk! En de foto's waren ook leuk!! Alleen klopt het bijschrift bij die ene foto van mij bij de Feria niet helemaal, want ik dacht dat het stonk door de man voor ons he :P (ook al waren het idd uitwerpselen van de paarden) Oh en geniaal dat wij daar zo liggen in het gras en Doris over ons heen buigt :D

Geniet nog van je laatste daagjes daar en doe iedereen de groetjes! Vooral aan Tanguy :P

(K)

• 08 Juni 2009 - 21:13

Steef:

Eten, feesten, eten, feesten! ;-) En picknicken :P Duidelijk dat met name de avonden goed gevuld zijn. En de was kun je immers ook beter overdag doen.

Leuk dat Ilona, Nicole en Puck jullie hebben opgezocht. Het waren zo te lezen hele gezellige dagen.

Geniet nog van de laatste dagen! Ongelooflijk dat het voor jullie er al weer bijna op zit.

Liefs,
    Steef

P.S.: Ik was vanavond ook helemaal in de Franse stemming, omdat er hier een Franse avond werd georganiseerd door de studenten Frans.

• 09 Juni 2009 - 08:24

Karin:

hihi wat een gaaf verhaaltje weer! Nou ik reageer wel per mail ofzo, je hoort t! xx