Typisch Frans - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Typisch Frans - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Typisch Frans

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

19 Januari 2009 | Frankrijk, Montpellier

Terwijl de foto's aan het uploaden zijn, heb ik mooi de tijd om weer een nieuw bericht te typen!

Nou het is maar weer gebleken dat veel dingen leiden tot iets leuks! Aangezien we dus geen water hadden (nu gelukkig al wel weer, bedankt voor de medelevende berichtjes, en fijn dat ik je fantasie heb kunnen prikkelen Karin:P) zijn we 's ochtends gaan ontbijten bij een superleuke en Franse brasserie. Hier in Montpellier zijn er veel 'formules' als je iets wilt eten. Zo hadden wij de ontbijtformule waarbij we een pain au chocolat kregen, ik dan thee (in een echt kannetje, waardoor ik drie kopjes zou kunnen drinken, maar zoals de meesten weten ben ik niet zo'n theeleut, dus vond twee genoeg;)), versgeperste jus en nog water. Dus onze vochtbalans was weer op peil zeg maar ;) Naast drie uit de toon vallende studentes leek het net zo'n scene uit een Franse film daar! Er zat een stelletje, een man met zn kopje koffie en een krantje, twee kwebbelende vrouwen en een man aan de bar die om elf uur aan zn tweede glaasje wijn begon! Ook vandaag (even op zn Frans, lekker polychroon) had ik een paar keer het idee van "dit is nou echt typisch Frans". Eerst wilde ik naar een winkel om wat naar posters te kijken, waarbij de winkel van 10-19 open zou zijn, alleen toen ik kwam hing er een briefje dat ie er om 16 uur weer zou zijn :P En verderop kwam ik langs twee tafeltjes waar een hele groep mensen stond die aanwijzingen gaven aan de twee mensen die aan het schaken waren :D In Montpellier zelf ben ik nog geen jeu de boulesbanen tegengekomen (om het helemaal compleet te maken :P), maar die zag ik gelukkig wel op weg toen naar het strand.

Om weer terug te gaan naar het weekend. Zaterdags zijn we wederom naar de Ikea gegaan om spulletjes te halen ter aankleding van de kamers. Op de terugweg liepen we daarom te zeulen met drie spiegels, drie roze tafeltjes, drie prullenbakken en nog een hoop andere zooi. Lang leve de tram! Daar was nog wel even twijfel over, want het was weer zo ver: "Dames en heren, vanwege een manifestatie vanmiddag, is er kans op verstoringen bij de trams" Ook Frans zeg maar ;)

's Middags konden Doris en Eline dan in hun kamers en hebben we de spullen een etage naar beneden gebracht. Ik heb het me in het kleine kamertje maar zo gemakkelijk mogelijk gemaakt en ook de nodige spullen maar s uitgepakt om niet eeuwig in mn koffers te hoeven zoeken naar spullen. 's Avonds hadden we afgesproken met onze medeErasmussers om te gaan eten. Helaas was Elisabeth ziek (het heerst hier op t moment) maar het was erg gezellig met de rest bij de Italiaan die we gevonden hadden. Je kunt hier de grootte van je pizza aangeven, dus ik dacht ik neem wel een kleine met een salade, nou klein is gewoon normaal!

Zondag is normaal uitslaapdag, maar niet voor ons. Er stonden namelijk twee markten op het programma en dat moest voor 13 uur. Dus eerst snel naar de Arabische markt voor de groentjes van komende week en daarna door naar de rommelmarkt in Mosson. Nou rommel was het af en toe! Maar wel leuk om een keertje te zien en Doris heeft er nog een leuke lijst gekocht na afdingtechnieken van Eline nog goedkoop ook ;) Hier bleek wel dat je bij de Arabische mensen kon afdingen, maar de Fransen deden hier mooi niet aan. Als je iets raars zoekt trouwens kan ik je wel aanraden om hierheen te gaan: achterlampen, autospiegels, 1 schroefje, gedragen schoenen, gebruikte haarelastiekjes, Marokkaanse theepotten, kleine motoren, strijkijzers uit het jaar 1900, enz (ook nog wel normale dingen hoor:P).
's Middags hebben we het rustig aan gedaan en hebben Doris en ik onze verfkunsten nog een keer uitgevoerd op opbergdozen en een spiegel.

Vandaag had ik bedacht om mn eigen tour de Montpellier te maken. Dus na de boodschappen (waarbij onze Champion morgen een Carrefour blijkt te worden) was het tijd om de benen te strekken. Ik ben begonnen bij Cathedral St Pierre (het blijkt dat dit tegen de medische faculteit zit aangeplakt, sorry voor de verwarring bij de eerste lichting foto's, heb nieuwe gemaakt daarom:P). Vervolgens naar Place Royale du Peyrou voor de onderste promenade en het aquaduct. Dit viaduct zorgde voor de watervoorziening vroeger door het door te laten stromen naar de drie fonteinen (zie de foto's).
Daarna ben ik op zoek gegaan naar de Engelse boekwinkel waar ik een paar jaar geleden op vakantie was geweest. Het was even zoeken, maar toen had ik m! Met als gevolgd dat ik daarna in een stuk Montpellier kwam waar ik helemaal nog niet geweest was, en het bleek dat ik tot nu toe nog niet eens de helft gezien had, terwijl ik dacht dat ik het meeste wel gehad had! (nog een voordeel, heel veel extra leuke winkels :P). Na deze omzwerving kwam ik weer terecht op Place de la Comédie (voor de derde fontein) en ben ik nog naar het terras van het Corum geweest, waar je echt een heel mooi uitzicht hebt over Montpellier!

Vanavond komen alle Erasmusmensjes gezellig hier eten en zien we ook Marieke weer die gister is aangekomen!

Goed, de foto's zijn ondertussen wel gedownload ;), dus bij deze de site voor de foto's bij dit bericht en ook nog van de vorige(http://picasaweb.google.nl/NienkeMontpellier/Week2?authkey=oILawCCjeMk#

Liefs!

  • 19 Januari 2009 - 17:35

    Nicole:

    Haha, die Ikea doet goede zaken met jullie ;) Ben benieuwd jaar jullie kamers met alle spulletjes en zelfgemaakte schilderijen ;)

    Die brasserie klinkt ook erg goed! Met stokbrood en croissantjes gok ik? Hmmm! :)

    Nou, ik zou zeggen eet smakelijk en doe iedereen de groetjes! Ga ik weer fijn verderleren voor mijn tentamen *boehoe* :(

    X Nicole

  • 20 Januari 2009 - 09:32

    Ilona:

    Wel handig zo'n Ikea in de buurt waar je fijn al je spulletjes kunt halen! Weet jij nu ook al wanneer je je kamer in kunt, eind januari? Nja, zal iig niet meer zo heel lang zijn toch..?! Trouwens, t lijkt me wel een super mooie stad waar je echt wel veel kunt zien (ben er nog nooit geweest, of iig niet dat ik t nog weet;)) Dus ik kom echt een keer een weekend langs!

    Doe iedereen de groetjes! Liefs X

  • 20 Januari 2009 - 17:00

    Nikki:

    Hi Ninja,

    Je kent me niet, maar ik kwam per toeval op je blog terecht. Heb zelf ook 3 maanden in Montpellier gezeten, la Grande Motte om precies te zijn. Als je een keer leuk uitwil, dan is de Australian Bar op Place de l'europe wel een goede!

    Nog veel plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Nienke

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 147285

Voorgaande reizen:

27 December 2011 - 25 Februari 2012

Zuid-Amerika

08 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Erasmus in Montpellier

02 April 2017 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: