Van Afrika, naar Amerika en weer terug naar France - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Van Afrika, naar Amerika en weer terug naar France - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Van Afrika, naar Amerika en weer terug naar France

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

23 Januari 2009 | Frankrijk, Montpellier

Denk je in de afgelopen dagen alles wel gehad te hebben (geen internet voor enkele dagen, geen trams vanwege een domme vrachtwagen die in een tramsluis reed, geen elektriciteit tijdens een etentje bij Marieke), gaat het regenen!! Wat is dat nou?! Daarvoor ben ik hier niet naartoe gekomen:P Gelukkig schijnt nu het zonnetje weer door mn raam, dus is de regen snel weer vergeten. Hopelijk ook daar in Nederland weer een beetje?

Verder ben ik blij dat ik steeds foto's maak, zodat ik nog een beetje weet wat ik de afgelopen dagen heb gedaan, want de tijd vliegt echt voorbij!

Dinsdag ben ik samen met Doris naar Afrika en Noord-Amerika geweest en binnenkort gaan we nog een keer naar het Atlasgebergte en Australië (oftewel de dierentuin hier in Montpellier :P). De dieren zijn hier verdeeld in waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Verder lijkt de dierentuin niet echt op een Nederlandse dierentuin (miss wel iets op Burgers Zoo), want de dieren zitten niet echt in kooien, maar hebben allemaal grote stukken grond met allemaal boompjes en struiken eromheen waar ze meestal ook met meerdere soorten samen rondlopen. Hierdoor is het een best groot gebied dat te lopen is, waardoor we nu maar de helft gezien hebben en dus nog een keer teruggaan (tis ook gratis ;)).
's Avonds was er een eindetentamensfeestje in de Macadam voor de Fransen, dus het leek ons wel leuk om een keer naar een Frans feestje te gaan. Het was erg gezellig, Marieke was ook mee:D, maar inderdaad wel iets anders dan de Erasmusfeestjes. Eerst stond namelijk iedereen eigenlijk alleen maar stil, beetje te praten en te drinken, terwijl wij al blij aan het dansen waren en op een gegeven moment sloeg dat echt helemaal om (binnen een kwartiertje ofzo) en was iedereen nogal aangeschoten, zo niet dronken en begonnen ze te dansen :P

Woensdag was dan mijn collegedagje (eerste viel alleen uit:P) met onze stereotype Fransoos die dit keer allemaal toneelstukjes stond op te voeren over hoe je binnenkomt bij een verkoopgesprek (niet te timide, te agressief en stapje voor stapje, het is allemaal opgevoerd :P) en hoe je vervolgens dan gaat zitten (niet kijkend naar je stoel, omdat je dan je kruin toont en het oogcontact verliest;)). Tijdens Engels versprongen we van communicatietheorie naar waarom er nu een crisis is en dat hij gedroomd heeft dat het 21 februari allemaal instort, dus noteer dat in je agenda, dan weet je het vast ;)
's Avonds waren we uitgenodigd om bij een van de Franse jongens wat te gaan drinken, wat erg gezellig was, waarbij we ook in een andere buurt van Montpellier kwamen, namelijk die van de tippelhoeren die hier verboden zijn, mja wij zijn wel iets gewend, dus waren niet echt zo geschokt als ze verwachten.

Gisteren zijn we met zn drieën naar de grote mediatheek/bieb geweest om te kijken wat ze daar hadden (veel!). Alleen heb je een huurcontranct nodig, dus nog even wachten voor een pasje daar en voor ik de geweldige (en enige) cd met Nederlandse muziek kan lenen, getiteld: Vergeten Nederlandse liedjes, met nummers zoals drie Schuimtaboers en Katrijntje :P
Na nog even wat rondgekeken te hebben bij wat winkels, zoals de Mango, waar de uitverkoop nog in volle gang is, was het tijd voor een Franse test om te kijken wat je niveau is voor een eventuele cursus Frans. De test was nou niet echt heel ingewikkeld, dus ben benieuwd wat het wordt.
Daarna zijn we doorgegaan naar Marieke om haar kamer te bekijken (groot! met eigen badkamer en keuken, alleen wel rare regels en een beetje een opdringerige Senegaliaan (ofzoiets:P)), te eten en (toen de elektriciteit het weer deed) te zingen met Singstar die ze had meegenomen :D

Vandaag was het weer vroeg op voor college wat voor de meeste Fransen (en ook beetje voor mij en Doris) bestond uit smsjes versturen, met elkaar de plannen voor het weekend doornemen, blokjestorens tekenen of specifieke NLse/Franse dingen en af en toe een aantekening opschrijven :P De stof is namelijk wel interessant, maar net zoals vorige week wordt wat in ongeveer een half uur verteld kan worden, uitgesmeerd over drie uur, dus dan wordt het wat langdradig. Ben er wel achtergekomen dat er niet echt zoiets als klederdracht is hier, dus toch nog wat opgestoken ;)

Nou dit is weer lang genoeg, hopelijk niet te langdradig?? Zo ja dan lees ik dat in de reacties en ga ik weer Nederlandser vertellen: kort en bondig (ofzo:P).

Doeg!!

• 23 Januari 2009 - 16:19

Doris:

Hahaha, ik vind t een leuk verhaaltje :D

Heb je alweer een nieuwe link voor de foto's? Dan kan iedereen zien hoe fotogeniek (en camerageil :P) de struisvogels waren!

• 23 Januari 2009 - 17:55

Wilma:

Nee hoor niks te lang. Wij genieten volop van jouw verhalen en de foto's. Blijven nu helemaal op de hoogte van de franse maniertjes en dat er zoveel uitvalt wat heel gewoon is.
    Groetjes van ons allen.

• 23 Januari 2009 - 19:38

Ilona:

Inderdaad niet te langdradig hoor! Ik vind t elke keer weer leuk om je verhalen te lezen! Ik vind t echt grappig dat die Fransen alles zo super uitgebreid uitleggen en opvoeren. Ik ben nog steeds aan het leren voor mn tentamen van dinsdag, daarna mag ik lekker een paar daagjes niets doen:)
    Fijn weekend en tot blogs!

Liefs X

• 24 Januari 2009 - 09:35

Jésus Et Steef:

Bonjour Ninjaaaa!

Comme une belle histoire! :D Vooral het filmpje van de struisvogels deed het hem! ;) Ziet er mooi uiiiit! Veel plezier verder en houd ons op de hoogte van je avonturen! :D

Jason et Steef

• 24 Januari 2009 - 19:14

Nicole:

Super dat de dierentuin daar gratis is enne in Emmen lopen de dieren toch ook niet in kooien? Naja klinkt iig gaaf!

Haha geniaal dat ze dachten dat jullie geschokt zouden zijn door de hoeren :P Heb je ook al vragen gehad over wiet als je zegt dat je uit Nederland komt? :P

En je berichtjes zijn echt niet langdradig hoor ;) Gewoon zo doorgaan!

Fijn weekend! X Nicole

• 25 Januari 2009 - 13:55

Langdradig? GIJ!? Bende gek! Maar wel leuk hoor! Nu wacht ik op een gaaf verhaal over hoe geweldig het bezoek van Karin was in Montpellier en de surpriseparty van Doris. Overigens ben ik thuis (alweer een uur mais bon), het duurde in totaal maar een uur langer.. thank god :D

Oké bisoussss