Examenstress en dan.... feest! - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Examenstress en dan.... feest! - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Examenstress en dan.... feest!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

10 Maart 2009 | Frankrijk, Montpellier

Goed, poging 2. Gister had ik namelijk het hele verhaal al uitgetypt, dus ik klik op bewaren en vervolgens verdwijnt alles!! Dus ik was behoorlijk chaggie daardoor en heb maar besloten vandaag dan opnieuw te beginnen (had nog de hoop dat het terug was, maar helaas) om te vertellen wat ik heb uitgespookt de afgelopen anderhalve week.

De laatste twee dagen dat Nicole nog gezellig hier was, had ze geluk want het was supermooi weer (gelukkig is het hier vaak mooi weer :P). Dus donderdag was de perfecte dag om naar het strand te gaan en vrijdag gingen wel lekker picknicken en liggen bakken in Jardin des Plantes. Toen we hier echter net zaten (er stond wel een bordje “pelouse interdite”, maar er zaten nog meer mensen op het grasveld) kwam de parkwachter langs die zei dat we daar niet mochten zitten. We baalden al, maar vervolgens zei hij dat we wel op het gras mochten blijven, als we maar bij de rand gingen zitten in het midden en uit het zicht van de universiteit. Goed Franse logica moet je niet tegenspreken, dus wij een stukje opgeschoven en de mouwen en broekspijpen opgestroopt. Daarna kwam de man nog een paar keer langs om te zeggen dat ie de kwaadste niet was, dat we nog steeds goed zaten en dat we toch wel op moeten passen met de februarizon…

Na een ijsje op Place Comédie was het ’s avonds een relaxed avondje met een filmpje kijken en afscheid nemen van de Deen Thomas, die twee weken de kamer van mijn huisgenoot Tomasso had overgenomen en nu weer terug ging naar Denemarken.

De volgende morgen vroeg was het helaas al weer tijd voor Nicole om naar Nederland te gaan, en terwijl zij druk was met de tram, bus, vliegtuig en trein, dook ik nog even mn bedje weer in. Hierna was het helaas toch echt tijd om te gaan beginnen met leren voor de tentamens die eraan kwamen.

’s Avonds was er gelukkig wel een welkome onderbreking: multiculti-avond bij Marieke en Rachel. Het was de bedoeling dat elke nationaliteit die uitgenodigd was, een specialiteit uit eigen land zou klaarmaken en meenemen. Toen wij daar echter aankwamen, bleek de rest niet meer te komen en waren we dus alleen met vier Nederlanders, één Belgische en pannenkoeken, aardappel-witlofschotel en worteltjespuree om te eten. Dit hadden we net op, toen er op de deur geklopt werd en Hafid (Marokkaans) binnenkwam, sorry voor de vertraging, maar ik heb een soort kofta en salade meegenomen. Dus wij nog maar een hapje meegegeten en een pannenkoek voor hem gebakken. De borden waren nog niet leeg of er werd weer geklopt en stonden Stéfan (Duitser) en Angelike (Equadorse) op de stoep met toetjes, dus konden we nog even door eten en was het ondertussen toch wel echt multiculti geworden!

Zondag, maandag en dinsdag stonden vooral in het teken van het voorbereiden van de tentamens, zowel zelfstudie als een korte extra uitleg door Fransoos Louis-Marie (die bij aanvang wel begon met : ik kan niet uitleggen, handig ;)). En woensdag was het dan zover: 3 tentamens… De eerste begon om 9 uur en was comptabilité (soort van boekhoudkunde/economie). Toen ik hier binnenkwam zag ik al een bekende zitten, dus ik dacht daar ga ik gezellig naast zitten, maar er bleken blaadjes te liggen met namen erop, en als Erasmusstudent word je in zo’n geval naar bovenin de zaal verbannen :P De vragen gingen nog wel redelijk, alleen nogal stom dat ze opeens met nieuwe Franse termen komen die je niet geoefend hebt in de colleges.. Met dit tentamen was ik gelukkig tien minuten te vroeg klaar, zodat ik door kon rennen naar het tweede tentamen dat om 11 uur begon: Vente-Marketing. De vragen werden hier niet op een blaadje gegeven, maar als een powerpoint-presentatie. Hierdoor kon je dus niet terugbladeren. De docent gaf per vraag op hoeveel tijd je had en vertelde er nog iets over. Als je denkt dat ie daarna z’n mond hield, nou mooi niet dus. Daarbij ging ie zelfs nog de vragen veranderen tijdens het maken!! Twee uur stressen later was het dan afgelopen en had ik even pauze tot het derde tentamen begon: Engels. Hier ging ik heel relaxed naar toe, want dit moest toch echt wel lukken. Bij binnenkomst werden Doris en ik van alle kanten belaagd met de vraag of we naast hen kwamen zitten, aangezien ze niet zo zeker waren van hun eigen Franse kennis (terecht :P) en wel van de onze. Ik heb me nog nooit zo populair gevoeld :P Vervolgens werd me ook nog geld aangeboden als ik de hele tijd naar links zou blijven leunen zodat mn blaadje goed zichtbaar was voor de rij achter me en een meisje dat normaal wat zegt kwam zo’n beetje bij me op schoot zitten.

Het tentamen was goed te doen, maar was toch blij toen het over was, en we lekker relaxed eerst konden gaan eten met Marieke en Rachel en vervolgens konden gaan party’en met de andere Erasmussers. Eerst bij een apéro bij ons thuis en vervolgens in een Franse disco/bar Point Zéro wat bij ons om de hoek zit (1-2 minuten als je rent :P).

Donderdagavond feestten we lekker door en zijn we met een nachtbus (bestuurd door een hele chaggie uitsmijter en vol schreeuwende Franse jongens) naar een discotheek buiten Montpellier geweest, waar we gezellig gedanst hebben met de vele Erasmussers die er waren.
Vrijdag was er weer disco, maar dit keer op het ijs, want we zijn weer gaan discoschaatsen samen met een aantal Erasmussers, waarvan sommigen nog nooit geschaatst hadden! (niet heel vreemd als je uit Ecuador komt ;)).

Zaterdag was het tijd voor een nieuw uitstapje met Asso Erasmus en gingen we naar Arles. Nou ik kan je vertellen dat het kan waaien daar in de Provence! Niet normaal gewoon! Ik heb t nog even gevraagd aan de gids of het altijd zo is, het was nu wel erger, maar er is of Mistral of het regent er, dus neem van mij aan, ga nooit in de Provence wonen ;) Verder was Arles wel echt heel leuk om te zien: veel Romeinse dingen zoals een amphitheater en een basiliek, verder nog een stadhuis, markt, kerk en natuurlijk Vincent van Gogh. Die heeft een tijd in Arles gewoond vanwege het geweldige licht en daar heeft ie z’n blauw/gele schilderijen gemaakt, dus ze zijn daar helemaal trots en gepikeerd dat daar niet echt iets van hem hangt in een museum :P
Daarna gingen we door naar Chateau des Baux en Provence. Dit was een Middeleeuws kasteel dat half uitgehouwen is uit een hele grote rots. Als je hier bovenop staat (wat nogal wat halsbrekende toeren vergt door rotsen, rare trappen en superharde wind) heb je een super uitzicht over de Provence! Na het Chateau was er nog tijd over om de moulin (=molen) van Alphonse Daudet te bekijken. Nou zo beroemd als zn boek is (lettres de mon moulin) zo nietszeggend is die molen. Ivm Nederlandse molens is ie de naam niet eens waard, tis echt een ukkepukje.
Hierna gingen we terug naar Montpellier en waren we helemaal uitgeput, dus na het eten ploften we maar meteen in bed.

Zondag zijn we eerst weer even langs Mme Michel geweest om de CAF (huurtoeslag) te regelen, en na een bezoekje aan de markt was het weer tijd voor een picknick in Jardin des Plantes aangezien het supermooi weer was. ’s Middags waren de Erasmussers uitgenodigd om een rugbywedstrijd bij te wonen tussen Montpellier en Corbeil. Deze bestond voor ons vooral uit bruin worden, de regels achterhalen en gezellig kletsen, dus de eindstand (helaas net verloren met 25-26) maakte iets minder uit.

Nou het is niet helemaal bijgepraat tot de dag van vandaag, maar de verhalen van deze week (we hebben soort van vakantie vanwege de tentamens van anderen) komen in het volgende bericht!

Liefs, Nienke

PS http://picasaweb.google.nl/NienkeMontpellier/Week7?authkey=Gv1sRgCILZhaDMj8yFcQ#5311312683657967058 (mijn fototoestel is er in Arles mee opgehouden, dus de helft is van mij en de andere helft gesprokkeld van andere mensen, hopelijk is ie snel gefixed want ik kan bijna niet zonder hier!)

  • 10 Maart 2009 - 20:59

    :

    Nienke, prachtig verhaal, I love you.

  • 11 Maart 2009 - 08:05

    Ilona:

    Heej Nienke!

    Gelukkig zijn de tentamens nu voorbij en nog f genieten van de vakantie:) Wel super irritant als je je tentamen moet maken vanaf PP:S En dan ook nog eens met steeds veranderende vragen:S Zeer apart!
    Wel echt super leuk dat jullie allemaal uitstapjes maken, zo zie je nog eens meer dan alleen Montpellier!
    Ik kan trouwens niet wachten totdat ik zelf alles kan zien:D Als alles lukt gaan we vanavond boeken!!

    Geniet nog van je vrije dagjes en de groetjes aan iedereen!

    Liefs Ilona

  • 12 Maart 2009 - 09:42

    Wilma:

    Hoi Nienke,
    Met een kop koffie en plaatje ontbijtkoek heb ik weer volop genoten van het verhaal en de foto's. 'k hoop dat je fototoestel het gauw weer doet. Hij maakt ook overuren. Wat mij aan de foto's opvalt is dat de straten zo schoon zijn. Doen ze dat speciaal voor de toeristen? Nou geniet van de "vakantie"en het mooie weer.

    groetjes Wilma

  • 12 Maart 2009 - 23:58

    Nienke:

    Helaas zijn de straten niet zo schoon als ze op de foto's lijken, want er lopen hier aardig wat zwerfhonden (of honden van zwervers, wat zo'n beetje op hetzelfde neerkomt) rond, die allemaal op de stoep poepen... Gelukkig worden de meeste straten wel een paar keer per week schoongespoten, maar het blijft toch oppassen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Nienke

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 147171

Voorgaande reizen:

27 December 2011 - 25 Februari 2012

Zuid-Amerika

08 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Erasmus in Montpellier

02 April 2017 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: