Strand en rondvliegende skaters - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Strand en rondvliegende skaters - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Strand en rondvliegende skaters

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

28 Mei 2009 | Frankrijk, Montpellier

Dat het studeren in Montpellier nu is afgelopen wil niet zeggen dat je je hoeft te vervelen. Er wordt nog genoeg georganiseerd, en anders organiseer je gewoon zelf iets ;)

Zaterdag begon de vakantie goed met een dagje naar het strand, want sinds ik vakantie heb is het hier ook meteen ook echt zomer geworden, waarbij elke dag minstens de 28 graden wel gehaald wordt. Dus na Eline uitgezwaaid te hebben, die voor een weekje naar Nederland ging, zijn we in de auto gestapt bij een Italiaanse vriend van Doris haar vriendje. Op strand waren nog een heleboel andere Erasmussers, dus was weer erg gezellig. Ook wel even gezwommen, maar door het warme weer zijn er ook veel krabbetjes nu waar je eerst doorheen moet voor je in het diepere water bent, en daar ben ik nou niet echt fan van… ’s Avonds ook met diezelfde Italianen gegeten, maar daarna vond ik het wel mooi geweest en heb ik het kijken naar het Europees Songfestival maar aan me voorbij laten gaan.
Zondag ben ik weer gaan zwemmen in het Olympisch zwembad en weer lekker rustgevend baantjes getrokken met mn superspeedy badmuts :P ’s Avonds ben ik naar de supergrote bioscoop in Odysseum geweest, waar ik de film Goodmorning England gekeken heb (in de rest van de wereld heet ie The boat that rocked, maar goed hij was Frans nagesynchroniseerd, dus een “Franse” titel ;)). Het leukste stukje vond ik, door het nasynchroniseren, het eind waarbij ze allemaal steeds rock ’n roll riepen, mja de Fransen hebben niet echt een ‘r’, dus dat werd zoiets als wock ’n woll! :P
Maandag was het weer lekker weer, dus vandaag naar Place l’Europe geweest om daar te relaxen en wat tijdschriften door te bladeren. ’s Avonds hadden we afgesproken met Angelike, Stefan, Sarah en wat mensen van Colombière om wat te gaan drinken bij Petit Nice. Dat was erg gezellig, en ook handig om meteen plannen te maken voor de komende dag: strand, soiréetje bij Stefan, gevolgd door stappen bij Australian. Deze avond was ook de laatste avond van Rita dus daar afscheid van genomen bij Stefan, want ze ging helaas niet mee naar Australian. Op weg naar daar kwam ik erachter dat drinken in het openbaar op zich niet verboden is in Frankrijk, maar zodra mensen overlast gaan veroorzaken is het opeens wel strafbaar om met een fles in je hand te lopen.. Maar goed aangekomen bij de Australian was het erg gezellig, veel bekenden, lekker kletsen en dansen (geef nooit iemand zomaar een hand, voor je het weet wordt je rondgeslingerd en hang je vervolgens achterover in iemands armen :P) en een aantal Amerikanen nog uitgelegd wat een Erasmusser was, want dat is toch een of andere rare oude kerel die de wereld over zwerft??
Woensdag ben ik met Doris naar Perpignan geweest. We hadden de trein van twaalf uur genomen zodat we eerst lekker rustig daar konden gaan lunchen, zodat we het probleem van dat alles dicht was tijdens de lunchpauze mooi vermeden. Daarna hebben we een beetje door de stad gedwaald, waarbij we de meeste bekende dingen gezien hebben en wat leuke winkeltjes in zijn gedoken. Op het eind zijn we naar het Palais des Rois de Majorque gegaan waar we onder een palmboom nog een minisiësta gehouden hebben voor we teruggingen met de trein naar Montpellier.
Donderdag was het Hemelvaartsdag en, net zoals in Nederland, was alles dicht. Maar gelukkig was er wel een supercool festival, namelijk de FISE (festival internationale sports extreme). Dit was langs de Rivier du Lez die door Montpellier stroomt, waar allemaal stellages en schansen gebouwd waren voor skaters, BMX, andere crossfietsen en wakeboards. Dus naast dat je mensen echt de meest idiote maar vooral ook enge stunts uit zag halen, kon je zelf ook deelnemen, door aan een kabelbaan de rivier over te gaan, afgeschoten te worden aan twee elastieken, paintball, lasergame of het iets rustigere tafelvoetbal wat je dan wel met 20 tegelijk kon doen aan een megatafel :D Dit alles werd nog opgevrolijkt door de nodige DJ’s en kraampjes met kleding, zonnebrillen en natuurlijk Desperado’s. Supergezellig allemaal en ook superveel mensen. Aan het eind van dit festival dat vier dagen duurde waren er volgens de organisatie zo’n 400.000 mensen geweest.
’s Avonds was er het afscheidsfeestje van Silvio en Dominique. We zijn eerst met een groep gaan eten bij een creperie waar ik eerst een hartige crêpe had met allemaal groenten en daarna nog een crêpe sucrée met cocosijs, slagroom en chocoladesaus. Echt te lekker, maar ook té vullend! Daarna hebben we op het plein bij de St Anne nog een drankje gedaan en was het tijd voor het echte afscheid. Ik denk dat als ik straks echt terugga een stuk minder moeite zal hebben met afscheid nemen van mensen, zoveel als je dat nu doet!
Vrijdag was echt te lui met alleen wat boodschapjes doen en in de Botanische Tuin liggen. Deze luie dag kreeg nog wel een verrassende wending, want voor ’s avonds hadden Doris en ik een uitnodiging gekregen van Bertil om bij hem en zn huisgenoot te komen eten. Maar toen we daar aankwamen (na een kleine zoektocht) bleken daar nog veel meer bekenden te zijn en was het een supergezellig barbecue! Dus met een hapje en drankje en wat buitenkaarsen was het een heerlijke zwoele avond, die we om middernacht pas afbraken.
Zaterdag ben ik met Doris, Marcel en Angelike weer naar de FISE geweest waar ik aardig gekleurd vandaan kwam met mooie strepen van waar ik wel zonnebrand had gesmeerd en waar net niet :P ’s Avonds werd de terugkeer van Eline gevierd met een etentje bij de vaste pizzeria waar we lekker buiten konden zitten, wat erg lekker was nadat de enige mug even verwijderd was ;)
Zondag waren de finales van alle sporten bij de FISE en hebben we met verbazing zitten kijken hoe fietsers van een viaduct afsprongen om vervolgens via een helling weer omhoog te springen (zo dan niet met salto), daar wat trucs uit te halen, om te keren en weer van de berg af te storten en onderweg ook nog even de fiets onder je vandaan laten zwaaien… Laten we maar zeggen dat ik t zo snel niet zal doen, maar het was wel super om te kijken!
Daarna zijn Doris, Sarah, Gregory en ik nog even naar de Place Comédie gegaan, waar we nog het einde van de Comédie des Livres meekregen: allemaal standjes verspreid over het plein en de Esplanade met boeken in alle genres en ook auteurs die er aan het signeren waren.
Maandag ging ik dan toch weer een poging doen om de papieren voor het einde van mn Erasmus te laten ondertekenen. Ik was vorige week al een keer gegaan, maar toen bleek ze er niet te zijn, en dat na speciaal een mail van mij met de vraag wanneer ze er zou zijn: altijd, uhu… Dit keer was ze er na een kwartier gelukkig wel en was alles in vijf minuten geregeld. Omdat dit zo goed ging, dachten we dat vandaag de dag was voor alle bureaucratische dingen, en zijn Eline en ik op de fiets naar de CAF (bureau voor de huurtoeslag) om te vragen waarom we de eerste maand niet betaald krijgen en waarom ik maar de helft krijg van het bedrag dat de rest krijg. Op probleem 1 werd geantwoord: dat is altijd, ja maar er zijn andere mensen die het wel krijgen, nou dan is het daar fout gegaan. Op probleem 2: jouw bedrag klopt en van de rest niet, ja maar héél mn gebouw krijgt meer, nou dan zijn al die dossiers fout, kijk maar op dit papiertje, daar staat jouw bedrag, het enige wat je kunt doen is die andere hun dossiers laten brengen zodat die ook minder krijgen. Heeft er nog iemand het idee van hallo omgekeerde wereld?? Om dit wat te laten bezinken zijn Doris en ik ’s avonds nog even wat gaan drinken bij Petit Nice, ook omdat er nog een Italiaanse wat vragen wilden stellen over bezienswaardigheden in Nederland, maar die kwam niet meer opdagen, dus zijn we maar naar huis gegaan.
Dinsdag ben ik met Eline naar de Grotte de Demoiselles (feeëngrot) geweest. Van huisgenoot Capucine hadden we gehoord dat je eerst een uurtje in de bus moest zitten (klopte) en daarna nog een weggetje af moest lopen (klopte enigszins). Het was inderdaad één weggetje, maar wel eentje van 2,5 km en liepen we eerst nog grappend van kijk daar boven op de berg zijn tentjes daar zal t zijn, nee dat kan niet, dat is te hoog en ver, bleek het dus weldegelijk bovenop de berg te zijn. Pff wat een gezwoeg om in die hitte boven te komen! Maar het was de moeite waard, want de grot was echt prachtig met vooral een supergrote zaal die ze de kathedraal noemen die 125x40x50m was en vol mooie figuren door de stalactieten en stalagmieten. De terugweg was natuurlijk een stuk makkelijker naar beneden (met een ijsje in de hand ;)), maar aangekomen in het dorpje bleek alles dicht te zijn tot 5 uur en zat er voor ons niets anders op dan maar op een bankje langs de weg te gaan zitten wachten tot de bus terug kwam (anderhalf uur later…).
Gister zijn we na de laatste examens van An-Sofie en Janne samen naar het strand gegaan. Na deze middag waren er toch wel wat mensen rood, maar het meest vervelende was wel de terugreis in de bus waar Eline en ik lastiggevallen werden door een stel asowijven (sorry voor het woord, maar meer dan dat was het niet). We houden het er maar op dat ze gewoon jaloers waren ofzo, mja leuk was anders.

Wat wel leuk is, is dat vanmiddag Nicole, Ilona en Puck aankomen die dit weekend Montpellier komen verblijden met hun aanwezigheid :D Dus daarover meer de volgende keer!!

Bisoutjes, Nienke

PS http://picasaweb.google.nl/NienkeMontpellier/Week16?authkey=Gv1sRgCJC_08fDuLKvZg#

  • 28 Mei 2009 - 16:18

    Steef:

    Jij een Rare oude kerel die de wereld overzwerft...?
    1. Je bent niet raar
    2. Je bent niet oud
    3. Je bent geen kerel
    4. Frankrijk is super, maar ook weer niet de hele wereld.

    Kortom: die Amerikaan zat er toch een beetje naast! ;-)

    Verder heel duidelijk dat je nu vakantie hebt: (haast) geen woord meer over de uni. :P Heel goed, zo hoort dat in vakantietijd. Dat festival klinkt wel erg gaaf, moet ik zeggen.

    Geniet van je weekend met je vriendinnetjes uit Nijmegen!

    -XX-
    Steef


  • 28 Mei 2009 - 17:38

    KaRin:

    OH I SUCK IK BEN VERGETEN DE MEIDEN TE BELLEN PUTAIIIIINGGGGGGG!!!!

    Ik ga het zo doen. Maar goed, dat verhaal van die feeëngrot was enorm grappig! Hoewel ik er niet op gereageerd heb vond ik het een superverhaal. Verder vind ik de analyse van Steef over het fenomeen Erasmusser PRACH-TIG maar niet zo denigrerend over la douce France gij Duitslandganger :D!

    Oh vandaag... oh nee dit is een grote afgang dat mail ik je wel. Nou ehm wat ging ik zeggen, oh ja ik dacht trouwens dat demoiselle ook wat anders kan betekenen... als je denkt aan les demoiselles d'avignon van picasso, nicht? :D

    ALright tot snel, ik ga NOU bellen. Ciao bella, tot snel!!

  • 28 Mei 2009 - 17:56

    KaLin:

    OMG en ik lees nou op nu.nl dat er een mèske in Ede is ontvoerd!! :o

  • 28 Mei 2009 - 17:56

    KaYin:

    Oh ja en omdat ik natuurlijk ook met de y-grec moet doen, à demaing!!

  • 04 Juni 2009 - 10:54

    Katrin:

    Hee Nienke,
    Wat een leuk verhaal en gaafe fotos zeg. Jullie beleven echt veel. :-) Haha, moest lachen bij het foto van het tafelvoetbal. Lijkt echt leuk. Alleen de sensatie van een goal... daar heb je in het midden niet zo veel aan. ;-)
    Fijn, dat bij jullie het weer tegelijkertijden met de vakantie beter is geworden. Ik heb nog tot 3 juli tentames en hier hebben nu al 38 graden. Ouf, que calor. ;-)
    Ik wens je nog een toffe tijd in Frankrijk (waar het helemaal anders uitziet dan hier, maar ook ontzettend mooi!).
    Groetjes
    Katrin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Nienke

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 147039

Voorgaande reizen:

27 December 2011 - 25 Februari 2012

Zuid-Amerika

08 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Erasmus in Montpellier

02 April 2017 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: