Etentjes, forum en Barcelona - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Etentjes, forum en Barcelona - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Etentjes, forum en Barcelona

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

07 April 2009 | Frankrijk, Montpellier

Het vorige verhaaltje is ondertussen weer een tijdje terug, dus terug in de tijd naar woensdagavond bijna twee weken geleden: Macadamtijd! We hadden met een aantal Erasmussers afgesproken, maar ondertussen ken je er zoveel dat je tijdens zo’n avondje nog een heleboel andere mensen tegenkomt.
Donderdag zijn we weer begonnen met hardlopen (al moet ik zeggen dat Eline en Doris het beter volhouden dan ik, ik dans toch liever wat fanatieker). ’s Avonds zijn we bij een andere pizzeria gaan eten samen met een aantal Vlamingen en Duitsers wat erg gezellig was.
Vrijdag begon de dag alweer vroeg met les om acht uur. Na een korte eetpauze thuis konden we weer terug naar de uni, voor nog een les Management Intercultureel van een andere docent.

Zaterdag was het Nederlands weer hier in Montpellier: regen en dus tijd voor binnenactiviteiten: winkelen in Polygone! Alleen waren we niet de enigen die dit bedacht hadden en was het natuurlijk een zaterdag, dus was het geen doen om in de rij te gaan staan voor de paskamers. ’s Avonds was er een nieuwe poging voor een soirée multiculturelle bij Marieke en Rachel. Dit keer ging het beter en waren er meer mensen ongeveer op tijd. Dit keer waren het weer de aardappelwitlofschotel, stampot en Marokkaanse balletjes, aangevuld met Griekse salade, kaasmix met roggebrood en met als toetje wentelteefjes en chocolade-eieren, waar Marieke en Doris helemaal los meegingen.

Zondag regende het helaas nog steeds en was het echt zo’n binnenblijf-slome-dag. Gelukkig hadden we een creatieve ingeving, dus ipv iedereen gewoon uit te nodigen voor de paasbrunch dmv een mailtje hebben we dat nu gedaan door versierde kartonnen eieren en die op de deuren te plakken hier in het gebouw.

Maandag was het weer mooier en ben ik lekker buiten gaan lunchen. Daarna heb ik Ilse geholpen met haar Franse mondeling, handig zo’n zus he ;) ’s Avonds gingen we naar een bar: Rebuffy. Daar hangen allemaal roze olifantjes ter aankleding en kan je spelletjes spelen, waar ik jungle speed heb geleerd wat blijkbaar een erg bekend spel is, maar wel echt opletten.

Dinsdag viel het college helaas uit, maar dat werd vervangen door een gezellige lunch met een aantal Italianen en een Duitser bij de pizzeria tegenover ons gebouw, waar je kleine stukjes kunt halen. ’s Avonds zouden we door diezelfde Italianen getrakteerd worden op een diner om acht uur. Toen we daar een kwartier te laat aankwamen (t zijn Italianen, dus altijd te laat ;)), waren ze echter nog volop bezig met het regelen van o.a. borden, bestek, stoelen en ondertussen ook nog de pasta te koken. Vervolgens werd er vol trots de pasta pesto neergezet, waar wij nogal verbaasd naar keken, want het was ook echt niet meer dan pasta met pesto, dus geen groenten of iets anders. Dus voor we zijn gaan stappen bij de Australian zijn we eerst thuis nog maar snel wat groenten gaan eten :P Verder was het wel erg gezellig, want in het gebouw bleken nog veel meer bekenden te wonen die ook allemaal in de keuken kwamen.

Woensdag was er wel weer les en bij Spaans werden de persoonlijk vnw behandeld. Nu heb je in het Frans natuurlijk vous, zowel voor u als voor jullie. In het Spaans heb je drie woorden daarvoor: jullie, u enkelvoud en u meervoud. Nou voor ie dat uitgelegd had aan de Fransen waren we dus zo’n driekwartier verder (*gaap*). Verder was het vandaag dus 1 april, wat in Frankrijk bekend staat als: poisson d’avril. Ipv grappen uit te halen, plakken de kinderen hier vissen op elkaars rug, en verkoopt de bakker vissen gevuld met chocola.
’s Avonds gingen we naar een theatervoorstelling van een huisgenoot in de rechtenfaculteit. Dit was alleen wat moeilijk te volgen en nogal vermoeiend, maar voor mensen die rechten doen was het wel leuk hoorden we later.

Donderdag was het dan zover: het forum waar we al tig bijeenkomsten voor gehad hadden en al een keer verzet moest worden vanwege de stakingen. Dus wij met de kaas, ontbijtkoek, drop, powerpointpresentatie en vlaggetjes op naar de uni om ons standje voor te bereiden. Erg goed gelukt moet ik zeggen, maar er kwamen nogal weinig mensen, en na een korte vraag bleek ook dat er eigenlijk geen promo voor was gemaakt, dus lekker handig weer. Maar goed, het eindigde toch nog erg leuk met een wedstrijdje koekhappen tussen de Erasmussers :D
’s Avonds zouden we snel na de les Frans nog even naar huis gaan om spullen te droppen en dan door te gaan naar een restaurant. We kwamen met de tram echter midden in een stakingsoptocht terecht, dus duurde het allemaal wat langer. Het etentje was wel echt supergezellig! Onze groep bestond uit drie Fransen en verder een aantal Erasmussers van de universiteit. Toen we daar aankwamen bleek er echter nog een grote groep Erasmussers te zijn die er ook gingen eten en die ook een heleboel lawaai maakten, want het was een soort feestje. Een grote gezelligheid voor ons dus, maar de restauranteigenaar keek toch wat bedenkelijk :P
Daarna was het vroeg naar bed, want de volgende dag vroeg op voor Barcelona!

Vrijdag vertrokken we om tien over negen vanuit Montpellier, met dus verbazingwekkend weinig vertraging. We waren dan ook niet met zo’n hele grote groep (ruim 30), maar het was allemaal wel supergezellig! :D De reis begon in Figueres bij het museum van Dalí, en ja dat hebben jullie eerder gelezen. Ik wist toen namelijk niet dat bij deze reis ook een stop bij het museum in zou zitten, dus vandaar nu voor de tweede keer. Het was wel weer leuk om te zien, want er blijven dingen die je eerst niet opvielen (helpt ook als je meeluistert bij gidsen van andere groepen:P) en verder waren er ook een aantal doeken verwisseld. Na nog even snel een heerlijk chocoladecroissantje gegeten te hebben en in de meest creepy kerk ever geweest te zijn, gingen we dan echt naar Barcelona. Eerst hebben we onze spullen in het hotel gedumpt (echt een supermooie luxe kamer!) en daarna zijn we met z’n allen op weg gegaan naar la Rambla, een grote winkelstraat die doorloopt tot aan de zee. Op deze straat stonden verder nog allemaal levende standbeelden en kraampjes met vogeltjes en konijnen en verderop bloemen. Verder kwamen we ook nog langs een grote markthal, waar ze lekkere bakjes met fruit verkochten. Daarna zijn we doorgelopen tot aan de haven om vervolgens weer terug te lopen om een leuk restaurantje op te zoeken voor het eten. Hier hebben we lekker spaans paella gegeten en daarna snel weer terug naar het hotel met de metro, want het was ondertussen al na elven, dus tijd om uit te gaan. Na een korte apero gingen we met de metro naar The Catwalk, een discotheek met twee verdiepingen waar ze verschillende soorten muziek draaiden. Bij binnenkomst was het alleen erg raar dat de meisjes gratis mochten en de jongens iets van achttien euro moesten betalen! Daarnaast werd er eentje eerst zelfs nog geweigerd omdat ie gympen aanhad, terwijl ik gewoon doormocht en ik had zelfs witte gympen aan, rare Spanjaarden… Verder was het wel echt super en zijn we zelfs tot half zes gebleven zodat we de eerste metro terug konden nemen naar het hotel.

De volgende ochtend was het dan ook uitslapen, ipv fanatiek extra dingen gaan bekijken. ’s Middags gingen we natuurlijk wel weer op stap en zijn we eerst naar een Poble Espanyol geweest, een soort klein dorpje met veel artistieke winkels en ook een glasblazerij. Daarna gingen we naar de Sagrada Familia en Park Guëll, allebei verzonnen door Gaudi. Wat hierbij nog eens opviel was hoe erg toeristisch Barcelona is. Ik heb dit weekend ook echt superveel Nederlands gehoord, dus dan ging ik snel Frans praten :P
De Sagrada was wel erg mooi, maar stond helaas helemaal in de steigers, omdat de kerk nog nooit af is geweest sinds 1882. In het park hebben we nog even lekker van de zon genoten en daarna ben ik vervolgens met Doris, Marieke en Rachel naar het stadion van Barcelona geweest. Hier konden we helaas niet in, en de buitenkant was nou niet echt spectaculair (sorry Jasper :P), dus hebben we de overige tijd gebruikt om het nabij gelegen park nog te bezoeken en het paleis.

Hierna zijn we wat boodschappen gaan doen en zijn we op onze kamer gaan eten. ’s Avonds zijn Doris en ik nog naar de apero geweest, maar niet meer gaan stappen, zodat we de volgende ochtendvroeg nog naar het museum voor Catalaanse kunst konden. Deze bleek echter pas om tien uur open te gaan, dus na een sprintje van een half uur, moesten we al weer terug naar het hotel om uit te checken. Daar aangekomen hoorden we dat degenen die wel uitgeweest waren pas om half negen terug waren gekomen! Het was dan ook erg grappig om te zien hoe ze erbij liepen en sommigen zelfs staand zo’n beetje in slaap vielen :P

Vervolgens moesten we met de bagage via de metro naar de bus lopen, wat niet echt geslaagd was omdat mn tas geen wieltjes had. Maar goed daarna gingen we naar het Chocolademuseum, dus dat maakte het wel weer goed. Het museum zelf was niet heel erg bijzonder, maar de chocoladedrank die we daarna gedronken hebben wel! Toen hadden we tijd vrij en zijn Doris en ik op zoek gegaan naar de Arc de Triomf. Aangezien deze best groot is, was dat nog wel te vinden ;) Daarna zijn we naar het park gegaan, waar echt een zondags sfeertje heerste met mensen die lekker aan het wandelen waren, op het gras lagen of salsa aan het dansen waren :D Ook was er een klein meertje waar je met een bootje op kon roeien, en wij met onze roeicarrière konden dat natuurlijk niet weerstaan (of misschien was het meer het idee van lekker dobberend wat zonnen ;)). Na een korte wandeling kwamen we vervolgens aan bij Barceloneta, oftewel een van de stranden van Barcelona. Hier hebben we nog een lekker ijsje gegeten en nog wat geluisterd naar een bandje dat op de boulevard stond te spelen. Helaas was het toen alweer tijd om naar de bus te gaan en weer terug te gaan naar Montpellier, waar we na een busreis van ongeveer vier uur en een pauze van een half uur aankwamen. Het was toen toch wel raar om iedereen gedag te zeggen, want je bent toch een paar dagen echt met elkaar opgetrokken en ook omdat het nu vakantie is en iedereen van alles en nog wat gaat doen.

Zo ga ik morgen naar Nederland voor een paar dagen om even gezellig thuis te zijn en m’n familie weer te zien. Zaterdag ga ik alweer terug naar Montpellier, zodat ik op tijd terug ben voor onze paasbrunch, maar daarover volgende keer meer!

Liefs, Nienke

• 07 April 2009 - 07:07

Ilona:

Leuk zo'n reisje naar Barcelona, zit je in Frankrijk zie je ook nog fijn dingen van Spanje, handig:D

Klinkt echt allemaal super gezellig! Goede reis voor morgen en tot donderdag:)

Liefs Ilona

• 07 April 2009 - 07:26

Karin:

Ja echt he, ik heb ooit in Barça het beschamendste moment van mn leven gehad toen ik een foto wilde maken van een Gaudi-bankje in een park en er zat één kind op dus ik wachtte tot die eraf ging, en heidi zei: nou, gade die foto nog nemen of niet? dus ik: ja dr zit nog zo'n kutkind op! Blijkt het kutkind idd Nederlands te zijn en pa op welgeteld één meter van me af te staan. Nice one weer Karin ;p.

Maar goed, ik ben blij om te lezen dat ik al een aantal verhalen ken door onze skype-sessies! Verder allemaal heel leuk om te lezen ma belle! Heel veel plezier in de Pays-Bas, hoewel je nu ws als een idioot nog aan het inpakken of naar de trein aan het gaan bent. Tot snel op Skype! xxx

• 07 April 2009 - 07:31

Ilse:

Je hebt me super geholpen, tis een 8,3 geworden :D! Zie je vanaaf!!
    Kus xxx

• 09 April 2009 - 07:54

Eline:

Groetjes vanuit (bijna) Toulouse!!

• 13 April 2009 - 13:29

Nicole:

Bonjour!

Zo, volgens mij had ik dit berichtje al gelezen maar nog geen reactie achtergelaten :P Was trouwens leuk om je weer te zien afgelopen donderdag :) Hopelijk heb je een goeie terugreis gehad?

De foto's van Barcelona zijn echt heel gaaf! Zeker een stad waar ik ooit nog heen wil :) En handig ook dat jullie nu net Spaans leren ;)

Dat Chocolademuseum klinkt echt goed hee! Jammer dat het wat tegenviel, maar een museum gewijd aan chocola klinkt toch wel hemels :)

Liefs!

@ Karin: omg, want een fout moment, maar wel grappig :P :D