Blauw, blauwer, Côte d'Azur! :D - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Blauw, blauwer, Côte d'Azur! :D - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Blauw, blauwer, Côte d'Azur! :D

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

26 Maart 2009 | Frankrijk, Montpellier

Maar voor ik bij de Côte d’Azur kom, eerst nog de dagen daar voorafgaand. Dinsdag was het namelijk dus St Patricksday, een Ierse feestdag met de officiële reden dat er dan gevierd wordt dat het geloof naar Ierland kwam, maar verder is het vooral een reden om te zuipen. Nadat Doris en ik eerst een uur hadden salsagedanst zijn we nog even in een Ierse kroeg zijn kijken, wat wel erg gezellig was met bekenden, maar ook erg druk, dus geen mogelijkheid om een drankje te bemachtigen en zijn we doorgegaan naar een barretje waar An-Sofie (mijn huisgenote) zou zingen, maar om kwart over twaalf werd er doodleuk gezegd dat ze dichtgingen en dat ze niet meer kon zingen..

Woensdag was er nog steeds staking en hadden we tijd om cadeautjes te kopen voor Capucine en Marieke die ’s avonds hun verjaardag vierden hiernaast, waarbij je in de keuken gezellig kon kletsen en in de kamer van Doris kon karaoken :D
Donderdag was het dan weer nationale stakingsdag en hadden in Montpellier zo’n 40.000 mensen zich verzameld om vervolgens in optocht door de stad heen te trekken met spandoeken en al. Aangezien ik het de vorige keer al gezien had, geloofde ik t nu wel zo’n beetje (en ik ben de staking ook wel zat aan t worden), dus ben ik met Eline de stad ingegaan waar we een heel leuk kaartwinkeltje doorgespit hebben en op een terrasje lekker wat gedronken hebben (siroop wat ze hier echt in alle smaken hebben, van karamel tot kiwi en aardbeienkauwgom). Daarna smste Marieke dat ze haar roze verjaardagspicknick aan het houden was in Jardin des Plantes, dus daar hebben we nog even wat gedronken en met een roze kroontje opgezeten :P

Vrijdag was de staking bij mijn universiteit weer opgeheven en had ik dus om 8 uur weer les tot 11 uur. ’s Middags hadden Doris en ik met Karin afgesproken in Nîmes, mooi in het midden tussen Avignon en Montpellier. Nîmes was echt een superleuk stadje, dus daar ga ik nog wel een keertje heen. De hoogtepunten hier waren de arena, maison carrée, kathedraal, tour Magne die we beklommen hebben voor een mooi uitzicht en parc de la fontaine waar we heerlijk hebben gezeten en hebben bijgekletst, want daarvoor hadden we vooral afgesproken!
Om zes uur gingen we snel richting station zodat Karin haar trein kon halen en toen bleek de onze ook eerder te gaan dan gedacht (helaas had Karin haar trein toch nog gemist..). ’s Avonds was het tijd om mn tas in te pakken voor het weekend en nadat ik nog snel even naar de vierde verdieping was geweest om Pierre te feliciteren ging ik vroeg naar bed, want de volgende morgen om 6 uur zouden we vertrekken voor een weekend aan de Côte d’Azur! :D

Het plan was om de tweede tram te nemen om tien over half zes richting de bus. Deze bleek alleen opeens eerder te gaan, dus hij was er net toen wij aankwamen. Alleen zelfs na verwoede zwaaipogingen en een sprint, reed ie zonder ons weg.. Hierdoor begon de reis een stuk actiever dan gepland, want Doris en ik besloten dan maar te gaan lopen om nog op tijd te komen bij de bus. Na ruim een half uur waren we er dan, waarna we vervolgens nog vet lang gingen wachten op andere mensen, dus wij hadden eigenlijk ook gewoon de volgende tram kunnen nemen. Maar goed, iets later dan gepland gingen we dan toch op reis: in een ijskoude bus! Hierdoor ging het geplande slapen een stuk minder, want met kou slaapt t toch niet echt. Na een rit en een pauze kwamen we na ongeveer vier uur aan in Grasse, parfumhoofdstad van de wereld. Hier bezochten we de parfurmerie Fragonard waar we een rondleiding kregen over hoe parfum en geparfumeerde zeep gemaakt wordt, en daarna konden we nog even in de winkel rondkijken. Vervolgens gingen we weer de bus in, door naar Cannes. Toen we hier aankwamen hadden we echter nogal wat vertraging opgelopen, waardoor we na een lunch op het strand meteen door gingen met de boot naar Île Sainte Marguerite. Op de boot zat ik lekker op het achterdek buiten in het zonnetje, heerlijk! Op het eiland hadden Doris en ik besloten om het omgekeerde rondje te lopen, zodat het iets rustiger was, aangezien t toch wel een grote groep was op zo’n eilandje ;) Het eiland was erg mooi en als je midden in het bos liep had je niet eens door dat je op een eiland was. Dit was wel anders als je bij het fort kwam en weer een mooi uitzicht had over Cannes aan de andere kant van het water. Het fort zelf was niet heel spectaculair, maar ik vond t wel grappig om te zien dat er bij de verhaaltjes wat dingen over Nederland in voorkwamen, over watertechnieken enz. Na nog even met de voeten boven het water te hebben gezeten op de pier, gingen we al weer terug met de boot en hadden we nog een uurtje om in Cannes rond te lopen. Dit is was niet heel veel, dus wij in volle vaart langs de haven (wat een idiote luxe boten daar lagen (later bleek dit in Monaco nog veel erger, mja ik ben zelf niet meer gewend dan een roeibootje :P)) en door naar het festivalpaleis waar het allemaal gebeurd tijdens het filmfestival. Er lag wel een rode loper op de trap, maar verder vond ik t gebouw van de buitenkant nogal tegenvallen eigenlijk. De handen van bekende acteurs in stoeptegels gedrukt, waren een stuk interessanter. Vervolgens hebben we nog een klein rondje gelopen, waarbij we echt megatulpen tegenkwamen en schattige mannetjes die bezig waren met een jeu de boules wedstrijd en gingen we met de bus door naar de eindbestemming van die dag: Nice. Toen we hier aankwamen was het alleen al donker en was het tijd om snel in te checken (dat was de bedoeling, maar het duurde veel langer, omdat ze met een cheque willen betalen zoals die Fransen nogal vaak doen terwijl dat in Nederland toch als hopeloos ouderwets gezien wordt, maar het hotel nam geen cheques aan, hele discussie van minstens een half uur, maar toen konden we er toch in) en vervolgens gezellig met een aantal mensen te gaan eten. Hierna hebben we nog een rondje door Nice gelopen, waarbij we natuurlijk eerst naar het strand gingen en daarna nog door een erg leuk parkje gelopen zijn. Het was alleen best koud, dus werd er besloten om nog even een warme choco te drinken en daarna naar bed te gaan, want iedereen was toch wel erg moe.

De volgende morgen waren er al croissantjes gehaald toen ik opstond en na dit ontbijtje gingen we weer snel op pad om nog even van Nice by day te genieten. Nou dit is goed gelukt, het was echt prachtig met de boulevard langs het strand waar veel mensen aan het hardlopen en skeeleren waren en toen we weer vele trappen hadden beklommen om naar een château te gaan (waar alleen nog drie stenen van over waren) hadden we ook een prachtig uitzicht over Nice aan zee waar een stralend zonnetje op scheen, dus de jassen en vesten waren ondertussen al weer uitgetrokken. Na nog een rondje door het park gelopen te hebben moesten we weer naar het hotel om de spullen te pakken en de bus in te gaan. Hier kwam ik Doris ook weer tegen, die was blijven plakken in de jardin d’enfants :P

Na een busreis van ongeveer een uur kwamen we dan aan in Monaco, buitenland! :P Het eerste wat mij opviel was de enorme hoogteverschillen in de stad, gevolgd door de megaboten die hier lagen. We zijn begonnen met een kleine wandeling door een parkje, naar het paleis en daarna hebben we wat gegeten en zijn we nog naar een kathedraal geweest. Vervolgens was het tijd voor het museum voor oceanografie waar Prins Albert de Eerste helemaal gek op was en dat dus hier stichtte. Het museum bestond uit twee delen: allemaal kleine aquaria met leuke en minder leuke vissen, en een tentoonstelling die varieerde van het eerste duikpak en onderzeeër tot opgezette vogels en walvisskeletten. Doris en ik hadden besloten om hier even snel doorheen te gaan zodat we nog tijd hadden om de andere kant van de stad te bekijken, waarbij we vervolgens een goed uitzicht hadden op het casino van Monte-Carlo en de tunnel waar ze met de Formule1 altijd doorheen scheuren. Na nog even kort gezond te hebben in een amfitheater gingen we met de bus naar jardin exotique waar een heel slingerpad was aangelegd met trappetjes tussen allemaal cactussen en andere exotische planten door. Hierna was het helaas alweer tijd voor de lange busreis terug naar Montpellier van ruim vier uur.

Maandag was ik gelukkig vrij, zodat ik lekker rustig kon bijkomen van het weekend en me bezig kon houden met huishoudelijke dingetjes. Verder was het ’s middags eindelijk gelukt om een fiets te huren voor de komende maanden hier, zodat ik daarna lekker hollands op de fiets boodschappen kon gaan doen. Dat fietsen is hier nog best een uitdaging, want ze hebben wel wat fietspaden, maar die houden op een gegeven moment gewoon op en dan sta je dan midden op een druk kruispunt waar de auto’s om je heen scheuren en moet je het maar uitzoeken. Maar goed, ik ga nog op zoek naar leuke weggetjes om te fietsen en dan gaat het helemaal lukken ;)

Dinsdag begon de dag lekker sportief met een paar rondjes hardlopen op Place Peyrou, gevolgd door het eerste college van Gestion de Forces des Ventes, waarbij het dit keer eigenlijk alleen maar over Human Resources Management ging. ’s Middags ben ik samen met Doris en twee Fransen naar de film geweest: La vague/Die Welle, oftewel een Duitse film met Franse ondertitels, wat voor mij nog een verrassend goede combinatie bleek te zijn want ik volgde echt bijna alles. ’s Avonds zijn we met een groep gaan salsadansen wat erg leuk was, maar ik kreeg toch wel te horen dat ik te serieus bezig was en gewoon alles moest laten losgaan.

Gister stonden er voor de verandering zelfs twee colleges op het programma: Techniques de Négociation (onderhandelingstechnieken) wat het vervolg is op Vente Marketing, en dus wordt gegeven door onze stereotype Fransoos met al z’n theatertalenten. ’s Middags hadden Doris en ik Spaans. Hierbij wordt dus alles in het Frans uitgelegd, waardoor ik met alle Franse uitspraakdingen in mn hoofd zit en vervolgens Spaans moet gaan proberen te praten, wat nou niet echt vloeiend ging, maar goed het was wel grappig en handig voor over anderhalve week als een weekend Barcelona op het programma staat!

Nou en vandaag is het dan donderdag en schijnt de zon gelukkig weer volop en ga ik zo na de lunch lekker op de fiets een rondje maken en dan vanavond weer Franse les.

Bisous!

PS Nu ik weer een fototoestel heb, worden er ook weer genoeg foto’s gemaakt, waarschuwing bij deze, t zijn er veeeeel (maar wel mooi (A))!

• 26 Maart 2009 - 12:57

Ilse:

Je bent nu wel heeeel erg op dreef aan t komen met je verhalen hoor ;). Maar wel super leuk, krijg bijna t idee dat je alleen maar uitstapjes maakt ofzo, maar weet wel beter hoor:P. Nu ik ook skeelers (of skates, weet niet echt wat t verschil is, de een heeft 5 en de ander 4 wielen, maar wat wat is weet ik niet hoor) heb, wil ik ook skeeleren en dan ook lekker in de zon, maar in NL regent t natuurlijk, hoe verrassend :(.

Kus! xxx

• 29 Maart 2009 - 11:02

Ilona:

Nienke!! Wat een uitstapjes allemaal zeg:D Wow echt super mooie foto's allemaal (ja, ik heb ze net allemaal bekeken!) En eindelijk een fiets!! Hihi, kun je wel lekker in t zonnetje fietsen, want als je hier moet fietsen wordt je gewoon heel erg nat:S Mja hier wordt t ook wel beter weer (een keer dan:P)

Liefs Ilona

• 30 Maart 2009 - 17:07

Karin:

Nienjaaaaaa!

Wat een Karin-lengte zeg, unbeschreiblich! Maar vooruit, goede invloeden moet ik natuurlijk niet meteen de grond instampen.

Wat gaaf je weekend aan de Cote d'Azur! echt alles wat je beschrijft heb ik ook gezien (Marguerite, Cannes, Nice + kasteel, Monaco EN OH vlak naast die Jardin des Plantes heb je ZO'N chillen cafeetje, heb je daar gezeten? Colaatje voor 2,50, maar dan zit je onbeperkt op de meest chillen banken op aarde en heb je het meest magnifieke uitzicht over de stad), klinkt allemaal zo vet en ik zie het zo voor je! Typisch ook weer dat die verrekte Doris weer in een speeltuin hangt, hoewel jij anders degene was met die speeltuin in Avignon :P

Bof, veel plezier met je vélootje en dat je maar veel vélocité mag hebben! :D

Bon, tot snel maar weer, ws skypen we zodalijk toch wel.

Bisous ma fille!