Finalement! - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu Finalement! - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Nienke Swankhuisen - WaarBenJij.nu

Finalement!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

30 Januari 2009 | Frankrijk, Montpellier

Jullie hebben er wat langer op moeten wachten dan normaal door de drukte en ziekte (combinatie van moeheid en een verkeerd broodje kip waarschijnlijk), maar bij deze weer een berichtje met alle updates!

Afgelopen zaterdag was het natuurlijk Doris haar dag, want ze werd 21! (oudje:P) Eline en ik hadden een heel programma in elkaar gedraaid vol met verrassingen (sommige wat minder verrassend :P) wat allemaal echt supergezellig en leuk was! Zo hadden we eerst een ontbijtje op bed en daarna gingen we Karin ophalen van het station (lees hiervoor ook haar blog ;)). Was echt super om haar weer te zien na toch wel ruim drie weken en dat nu in Frankrijk :D! Vervolgens zijn we thuis wentelteefjes gaan eten met Marieke en daarna hebben we Karin de stad laten zien, en dat tijdens de storm die er toen was! Klapperende luiken, voorbijvliegende tasjes, zoevende wolken, maar gelukkig viel het allemaal wel mee en was er geen regen. Na een etentje bij de Italiaan was het tijd voor de volgende verrassing: een surpriseparty met onze mede-erasmussers, fransozen en huisgenoten en natuurlijk de grabbelton als cadeautje, wat er wel echt bijhoort als je volwassen bent :P

Zondag zijn we nog even naar Place Peyrou gegaan en toen was het alweer tijd om Karin uit te zwaaien op het station, maar niet na het maken van een vervolgafspraak in Avignon!
's Middags was het supermooi weer en hadden we met de Fransozen afgesproken om naar het strand te gaan. We gingen met drie auto's richting Grande Motte, plaatsje iets verderop aan het strand. Daar was het tijd voor flessenpost, volleyballen, langs de promenade lopen en een crêpe eten. Allemaal erg gezellig, maar toen de zon weg was werd het toch wel koud met alleen een trui aan en was het wel tijd om terug te gaan naar Montpellier waar Joel bleef eten als bedankje voor het rijden.

Maandag was het weer weer helemaal omgeslagen en regende het echt pijpenstelen! Ik moest er alleen wel uit om me in te schrijven voor een excursie. Het duurde echter even voor ik de plek gevonden had, waardoor het officieel vijf minuten na inschrijvingstijd was, wat mij ook duidelijk verteld werd door een Française, waardoor ik echt verbaasd was, want wie zijn hier nou altijd wat aan de late kant?? Dus ik kon mooi de volgende dag terugkomen... Met soppende schoenen ben ik toen maar een kortingskaart gaan halen voor de trein en een sandwich kip, waarna ik me de rest van de dag steeds belabberder en misselijker begon te voelen. Dinsdag was ik echt ziek, gelukkig waren daar Doris en Eline met de goede zorgen en kopjes thee en checkups of ik het nog deed en een lief mailtje van thuis met tips, thanks! Woensdag voelde ik me een stuk beter, nog wel wat gammel, maar aangezien dat echt mijn collegedag is, toch maar besloten naar twee colleges te gaan. Verder kreeg ik het nieuws dat ik mn BA gehaald heb, dus dat hielp ook wel ;) 's Middags zijn Doris en ik voor het eerst gaan wassen bij de laverette. Dat zit bij ons om de hoek, dus tijdens de wachttijd zijn we weer even terug gegaan naar huis. Nou hoe je daarna kunt stressen als je elkaar zit wijs te maken dat je je was niet meer ziet zitten en wat als iemand het gejat heeft :P Bleek gewoon een megatrommel te zijn waardoor de was tijdens het centrifugeren helemaal tijdens de kanten was geplakt en dus even onzichtbaar;)

Gister hadden we 's ochtends eerst een afspraak met onze huisbazin om de contracten te ondertekenen. Ik heb net het stuk van Eline gelezen en dat kan ik niet echt overtreffen, dus ik verwijs je voor het uitgebreide verhaal daar naar toe. Nog een kleine toevoeging: er waren na het hek ook nog pauwen :P

Voor 's middags hadden we niet echt plannen. Gelukkig zijn we hier in Frankrijk en is er natuurlijk altijd wel een...... STAKING! Onze eerste echte en ook meteen een echt grote!
Doris en ik gingen naar Place Peyrou waar het zou beginnen, en wat we daar toen zagen: In een rookwalm, onder de strakblauwe hemel, tussen oude gebouwen, zoals de Arc de Triomphe, stonden duizenden!!! mensen. Het leek net een soort van carnavalsoptocht en om er niets van te missen zijn Doris en ik op een muurtje geklommen, zodat we een goed overzicht hadden over al die mensen met spandoeken, auto's met vlaggen, zingende groepjes mensen, trommels en andere meegenomen attributen. Het leek wel of heel Montpellier hier stond: jong, oud, zwart, wit, dik, dun, student, docent, maakte allemaal niet uit. Na een korte vraag waarom ze nou eigenlijk precies staakten, kwam het antwoord voor zoveel want het is allemaal fout, maar toch wel vooral met de écoles als we de borden mochten geloven. Ik las vandaag ook in de Montpellierplus dat er tussen de 30.000 en 45.000 mensen geweest zijn die van Place Peyrou naar Place de la Comédie hebben gelopen, via een omweg. Dit hield in toen de eersten bij het eindpunt waren, de laatsten nog niet eens onderweg waren. Doris en ik zijn via een kortere route doorgestoken, maar op Comédie waren ze rotjes aan het afsteken, dus dat was wat minder gezellig en zijn we maar schoenen gaan kopen :P

's Avonds was er nog een feestje in het gebouw hier (boulevard beach), maar omdat mn college om zou beginnen vandaag, maar niet zo lang geweest. Ondertussen wordt er alweer druk verhuisd hier en blijf je nieuwe mensen ontmoeten wat wel gezellig is, ook met al die nationaliteiten. Morgen kan ik als het goed is ook eindelijk een verdieping zakken! :D

Zoals gezegd, zou mijn college om 8 beginnen, maar omdat de secretaresse die normaal vroeg begint met vakantie is, was het gebouw nog afgesloten en moesten we wachten tot tien voor half negen, want de docent heeft alleen de sleutel van het lokaal. Gelukkig konden we even in een nabijgelegen gebouw opwarmen, want het had gevroren hier vannacht! Tijdens het college ging het even over Hofstede en Hall (ons BC'ers allen goed bekend;)), maar dat wordt hier natuurlijk uitgesproken als 'ofstèd' en 'al', dus de eerste keer zit je echt te kijken van waar hebben die het nou weer over?!

Ter afsluiting iets heel Nederlands, vanavond ga ik schaatsen! Nou vriest het hier nou ook weer niet zo erg (overdag weer alleen een trui buiten dus:P), maar er is hier een grote hal wat het helemaal moet zijn, dus dat gaan jullie horen! Ik ga samen met de andere Erasmussers, en volgens mij zeiden de Griekse meisjes dat ze nog nooit geschaatst hadden dus heb er zin in! :P

Bisoutjes!

PS Voor de nieuwe foto's: http://picasaweb.google.nl/NienkeMontpellier/Week3?authkey=Cs3swaVMe94#

  • 30 Januari 2009 - 16:42

    Nicole:

    Oeh het klinkt echt zo leuk, spannend en gezellig daar met allemaal Franse dingetjes zoals de staking en je college :P

    Super natuurlijk van je BA! En die laverette klinkt ook geniaal! Ik ben er trouwens achter gekomen dat er ook eentje in Nijmegen zit, maar ben alleen vergeten waar dat was :P

    En ben ook benieuwd naar jullie nieuwe schoenen :P Zo en dan ga ik nu verder kijken naar alle nieuwe berichtjes en je mailtje beantwoorden :)

    Bon week-end vanuit een koud Raalte en superveel schaatsplezier!

  • 30 Januari 2009 - 21:41

    Jason:

    Heeee ninja!!

    Pfff hier is het ook weer lekker aan het vriezen! Kan wat dat betreft niet wachten tot ik lekker in het warme Australië zit! :D

    Wooow staking = mensen! :O Haha, wel leuk om dat zo van dichtbij te zien, lijkt mij! Chouette, dude!

    Gefeliciteerd met het halen van je BA-scriptie! Supergoed van je!

    Ook superlief van jullie dat jullie zo'n surpriseparty voor Dorise hebben georganiseerd! De foto's zagen er leuk uit! En de taart ook (zelf gebakken?)!

    Gelukkig heeft de storm jullie niet weggeblazen! Ik moest nog aan jullie denken toen ik het zag op het nieuws... Gelukkig zit alles er nog op en aan! ;) Nog viel spasss!

    XX

    Jason

  • 31 Januari 2009 - 10:55

    :

    Yoooo Ninjaaa!

    Mooi verhaaltje weer joh! Ik weet natuurlijk als intima alles al, maar goed, het is toch gaaf! Bon, ik zie je blijkbaar... MORGEN :D! ik zal je zo ff mailen, maar eerst papa.

    Baaaaaai!

  • 31 Januari 2009 - 12:30

    Ilona:

    Wow, al die mensen bij die staking zijn echt indrukwekkend.. Had er wel al dingen van op tv gezien, maar is echt wel grappig dat jullie dat nu gewoon in t echt kunnen meemaken!

    En echt super leuk dat jullie Doris zo hebben verrast! Denk dat jullie echt wel een leuke dag gehad hebben toen!

    Echt allemaal weer echt Frans zoals dat je 5 minuten na sluitingstijd echt niet meer geholpen kan worden... terwijl als ze zelf 'te laat' zijn, boeit t hen niet:S Rare mensen;)

    Maar goed, ik heb weer genoten van je verhaaltje! Voor mij begint t maandag allemaal! Ben echt benieuwd, maar heb heel veel zin in een leuke stage!

    Geniet er nog van!
    Liefs X

  • 01 Februari 2009 - 16:29

    Ilse:

    Had helemaal dit verhaal van jou nog niet gelezen!! Maar wist wel via skype dat je naar de staking was geweest, maar dat er zoveel mensen waren!! :O Niet normaal meer!

    Zou er in de meivakantie ook nog soort van uitverkoop zijn in de schoenenwinkel?! (A)

    Kus! xxx

  • 04 Februari 2009 - 13:06

    Thalia:

    Haihai,

    jaaaa, ik ben bijna bij met lezen :) Duurde even maar nu weet ik het wel he! Het klinkt allemaal super leuk daar! Je maakt echt veel mee, veel mensen leren kennen enzo. Super! Super!
    Heel veel plezier nog en succes met al je nieuwe avonturen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montpellier

Nienke

Actief sinds 14 Dec. 2008
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 146997

Voorgaande reizen:

27 December 2011 - 25 Februari 2012

Zuid-Amerika

08 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Erasmus in Montpellier

02 April 2017 - 30 November -0001

Azië

Landen bezocht: